Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D60 AF-ljus problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Dalvana

Avslutat medlemskap
Hej, undra hur man ställer in af-ljuset (om man kan) så den hjälper till när man fotar i andra lägen än full-auto

har tittat i menyerna och ställt kameran på af.ljus on. Är det min kamera som det är fel på eller är det nikon som är dumma? (eller jag)

Titta först efter i bruksanvisningen ifall kameran överhuvudtaget har AF-belysning - det brukar instegskamerorna inte ha. Den möjlighet som vissa av dessa kan ha är att man använder blixten istället, som då avger en serie av blixtar (under kort tid, så man måste fokusera snabbt). Detta är bökigt och givetvis mycket irriterande för levande fotoobjekt (resulterar ofta i kisning eller grimaser).

Kameror ovanför instegsklassen kan ha "riktig" AF-belysning, dvs ett dämpat rödljus, vilket inte är irriterande, och man kan ha den igång så länge man fokuserar (ingenting som behöver laddas upp).

Har du tur så kan du eventuellt få den senare funktionen även på instegskamerorna genom att använda en extern blixt. Jag har inte testat hur det ligger till med Nikon, men jag vet att det funkar så med Minolta/Sonys kameror (om de inte redan har röd AF-belysning). Med Canon går det inte.

Nejmen problemet är inte att kameran saknar af.belysning (i detta fall har kameran en lampa med vanligt gult ljus, inte småblixt eller rödljus) utan problemet ligger i att jag inte kan få af lampan att fungera med andra inställningar än full-auto, vilket man aldrig använder.

jag testade lite som hastigast med min d300 samt d50. och på dom verkar det som att lampan går igång om jag har något annat än af-c som fokusläge (af-s på d300, af-a eller af-s på d50), samt använder den mittersta af-punkten. testa om det är så på d60 oxå!

jag testade lite som hastigast med min d300 samt d50. och på dom verkar det som att lampan går igång om jag har något annat än af-c som fokusläge (af-s på d300, af-a eller af-s på d50), samt använder den mittersta af-punkten. testa om det är så på d60 oxå!

Tack så mycket testade runt som du sa och det är precis som på d50, förstår dock inte varför den måste ha mittersta fokuspunkten för att kunna fokusera, att af-c inte funkar är ju ganska självklart men olika punkter?!

Hursomhelst TACK!

det är väl bara mittersta punkten som det är säkert att lampan täcker
tycker det är lite löjligt att det är samma på d300 som har 51 af-punkter, så där är det ju ganska tätt mellan dom. hade gott kunnat funka med dom runt mittpunkten oxå tycker jag.
jag brukar visserligen inte ha på hjälplampan ändå, ljusstark optik och bra af klarar biffen ändå.

ANNONS
Götaplatsens Foto