Annons

D70 med autofocus problem samt över exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

Kozlowki

Medlem
Jag håller på bli galen på min D70, när man fotar på AUTO så har den tätt som oftast problem med att ställa skärpa osv.. den går fram och tillbaka och slutar oftast med att det ej går att knäppa - inget händer...
Vad jag försökt utläsa här på forumet verkar det vara ett vanligt fenomen på den modellen av kameran eller ?
Är det "bara" att kontakta Nikon och sända in den eller ?

Sen har ett annat fenomen oxå uppstått med den, och det är att den överexponerar bilderna i solljus.. det gjorde den aldrig tidigare.
Jag har vita hundar som jag fotar rätt mycket och nu senast i dag så blev dom nästan "genomskinliga" dom riktigt bländaren .. fotar på auto så jag nästan "kräver" av min kamera att den ej ska sabba bilderna då, för det är väl det auto programmet är till för..

Någon med ideer ?
Tycker nästan att problemen kom till efter jag uppgraderade kameran till D70s menyerna genom nikons hemsida, sen har det bara blivit värre...

Tacksam för hjälp och alla svar beaktas,

Det enda problemet som är (var) vanligt med D70 var att den hade problem med bakfokus på många exemplar precis i början.
Själv upplevde jag att autofokusen blev säkrare efter uppdatering till den nya mjukvaran (2.0).

Problemet med överexponering kan dock tyda på att kameran är på väg att råka ut för något som allmänt kallas för BGLOD, Blinking Green LED Of Death.

Det är någon modul i kameran, som har med exponeringen att göra, som går sönder och alla tidiga D70-kameror löper risk att råka ut för det. Nikon ska dock reparera detta gratis även utanför garanti.

http://nikoneurope-se.custhelp.com/...y5zZWFyY2hfbmwmcF9wYWdlPTQ*&p_li=&p_topview=1

Skickade in min D70 och fick den servad på Nikon.
Garantijobb stod det + justering av focusering samt rengöring... så nu är den OK igen ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto