Annons

D70 och bra CF-kort.. ni som vet

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Vad är det för compact-flash-kort som gäller till D70:n?

Har kollat runt lite och hittat bl.a.

- SanDisk CompactFlash 2GB Ultra II (High-Speed) typ I (60x hastighet)

- SanDisk CompactFlash 2GB Extreme III (High-Speed) typ I

..passar båda? Vilken är bäst? Snabbast? Verkar som om priset ligger lika på dessa två, runt 2600 kr i skrivande stund.

Ideer?

ok.. men då är frågan om det är motiverat med prisdiffen för den prestanda man får av "UltraII" jämte "ExtremeIII"-kortet.

Nån som vet?

Kan väl säga så här, nästan inga digitala systemkameror (om man bortser från de profesionella) idag drar fullt ut nytta av de snabbare läs och skrivhastigheterna som Ultra II korten ger jämfört med ett billigare långsammare kort. Den största skillnaden du lär märka är om du använder en USB2-kortläsare för att tanka över bilderna till datorn. Vet inte hur snabbt D70 skriver och läser från kortet, men 10D kommer upp i runt 1,3 Mb/s med de snabbaste korten (80x) som i sin tur kan hantera över 10Mb/s. 20D ska ha ungefär 3.5 ggr snabbare läs och skrivhastighet än 10D. Skillnaden kanske är mätbar men den lär vara väldigt marginell, och enligt min mening inte värd de extra pengarna.

Staffan

Har testat både "vanligt" Ultra och Ultra II till min D70 och det är stor skillnad (Skrivhastighet uppemot 4.5 MB/sec med Ultra II).

Sök lite här på forumet, det finns massor skrivet om detta när det gäller D70.

Rob Galbraith har testat ...här

/Anders

Livstids garanti på ExtremeIII kortet som även ska vara lite slittåligare
"Bara" tio år med UltraII.. ;)

Mitt tips är att hellre köpa ett par/tre mindre kort. Tänk när du tankar ur bilderna. Fy vikket jobb!! Ännu värre: Tänk om kortet pajjar?!! Fasiken vad lessen man blir!
Bara en tanke..

SanDisks livstidsgaranti är bara tio år i Europa och gäller bara om du regisrerat köpet innom 30 dagar ...

ANNONS
Götaplatsens Foto