Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D800 kan fokusera och övre displayen lyser utan batteri!

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseGurra

Aktiv medlem
Var ute och fota studenter och när jag kommer hem kan jag inte föra över bilderna från kameran. Det verkar som om den "hängt sig" inget fungerar förutom fokusering, bländar och programval

Den övre displayen lyser och det går att fokusera trots at jag tagit ur batteriet

Var ute och fota studenter och när jag kommer hem kan jag inte föra över bilderna från kameran. Det verkar som om den "hängt sig" inget fungerar förutom fokusering, bländar och programval

Den övre displayen lyser och det går att fokusera trots at jag tagit ur batteriet

Om du menar allvar låter det som ett rätt egendomligt fel, knappbatteriet trodde i alla fall jag inte orkade driva hela kameran.

Varför flyttar du inte minneskortet till datorn?

Problemet löst, tog av batterigreppet och ser att Nikon glömt ta ur sitt batteri ur huset vid servicen :) så jag har haft ett batteri i huset i ca 3v utan att veta om det

Varför flyttar du inte minneskortet till datorn?
Har ingen kortläsare

Batteriet kanske behövde laddas helt enkelt?

När ett batteri börjar gå ner så kan det ändå ibland hålla igång vissa mindre strömkrävande funktioner, men storkna när någonting behöver mera kräm. Batteriindikatorn borde varna för detta, men gör inte så alla gånger eftersom samtliga kameramärkens batteriindikatorer är näst intill värdelösa (med ett enda undantag, som visar återstående batterikapaciet i procent, dvs med 2 siffrors noggrannhet).

Bäst att tillägga att jag inte har kollat hur bra / dåligt denna mätning fungerar på nyare Nikon-modeller, men väl på nära nog alla andra märken.

Förstår inte varför inte alla andra kameratillverkare redan för längesedan har kopierat denna noggrannare metod. Det enda som fungerar är ju en riktig mätare som mäter iladdad och urladdad strömmängd, och inte bara en simpel spänningsindikator. De senare ger ofta ingen förvarning alls, de reagerar många gånger inte förrän batteriet är nästan tomt - pga att urladdningsspännngen för uppladdningsbara batterier har en praktiskt taget konstant urladdningskurva ända tills de är nästan helt tomma.

Spänningsindikatorer kan i och för sig vara märkta Fullt - Halvfullt - Kvartsfullt - Tomt, men i praktiken brukar dessa indikatorer vanligen visa Fullt - Fullt - Fullt - Tomt.
.

Batteriet kanske behövde laddas helt enkelt?

När ett batteri börjar gå ner så kan det ändå ibland hålla igång vissa mindre strömkrävande funktioner, men storkna när någonting behöver mera kräm. Batteriindikatorn borde varna för detta, men gör inte så alla gånger eftersom samtliga kameramärkens batteriindikatorer är näst intill värdelösa (med ett enda undantag, som visar återstående batterikapaciet i procent, dvs med 2 siffrors noggrannhet).

Bäst att tillägga att jag inte har kollat hur bra / dåligt denna mätning fungerar på nyare Nikon-modeller, men väl på nära nog alla andra märken.

Fast nu är det ju så att Nikon har just möjlighet att se batterinivån i procent om man går in i menyn. Min D80 hade det, min D700 har det och D800 har säkerligen den möjligheten också.

Eftersom det bara var den övre displayen som fungera så gick det inte att se % nivån på batteriet.
Det kvarglömda batteriet måste varit helt tomt då jag tagit ca 2000 bilder sedan servicen.
Får lämna tillbaka det vid nästa service ;-)

Det stärker min teori. Den övre displayen drar knappt någon ström alls jämfört med "den stora".

Men åtminstone DÄR borde ju Nikon ha satt sin i procent avläsbara batterimätare!

Åtminstone ifall dess noggrannhet nu verkligen också är 1/100, och det inte bara är mätupplösningen.
.

Fast nu är det ju så att Nikon har just möjlighet att se batterinivån i procent om man går in i menyn. Min D80 hade det, min D700 har det och D800 har säkerligen den möjligheten också.
Om man går in i menyn??? Varför i herrans namn ska man behöva göra det? Den informationen ska SJÄLVFALLET synas i någon display nånstans! Inte underligt att jag inte hittade någon noggrann batterimätare på de Nikon-modeller jag kikat på (bara den vanliga näst intill värdelösa indikatorn).

Det är få saker som är så stressande som ifall man befinner sig i en pressad situation och inte vet ifall batteriet kommaer att hålla för 75 bilder till, eller 1. Man ska kunna köra ner till 2% och ändå vara säker på att sk-ten funkar. Sen att man normalt ska undvika urladda sina Li-Jon-batterier så mycket är en annan sak, det förkortar livslängden märkbart ifall man upprepar detta.

Detta intresserar mig. Martin, skulle du kunna kolla hur man hittar denna noggranna batterimätare på den / de Nikon-modeller du har, och ifall det någonstans i specifikationerna står att kapacitetsmätnoggrannheten verkligen är 1/100-del. Alltså inte spänningsmätnoggrannheten - den är lätt att göra bättre än 1/1000, men detta ger bara obetydliga förbättringar av de sedvanliga batteriindikatorernas KAPACITETS-mätnoggrannhet (dessa mäter ju som sagt inte alls kapaciteten, utan bara batterispänningen).

Jag undrar om Nikon verkligen har så noggranna kapacitetsmätare - det kan inte röra sig om att det går att kalibrera deras spänningsmätningsindikatorer till 1/100-del? Detta ger ju absolut inte någon procentnoggrannhet av batteriets återstående LADDNINGSKAPACITET, vilket är något HELT annat. Detta kräver möjlighet att hela tiden momentant mäta ström ut från resp. in till batteriet, beräkningskretsar för att integrera detta över tid samt minne som hela tiden uppdateras med aktuell lagrad kapacitet. Måste finnas i batterierna, så att man utan problem kan slänga i och ur vilka som helst av de batterier man har drällande runt sig.

Står det InfoLITHIUM på Nikons batterier? InfoLITHIUM-batterierna är (vad jag vet) de enda i kameravärlden som har erforderliga kretsar inbyggda för att klara fungerande mätning av återstående batterikapacitet.
.

Åtminstone på min D3 är batteriindikatorn tillförlitlig, även om den är uppdelad i bara några få steg (den är betydligt mer rättvisande än bensinmätaren i min bil, som är indelad i sex steg, men de tre nedre stegen går betydligt snabbare än de första tre). På D3:an har jag dock aldrig hamnat i det läget att batteriet ens varit i närheten av att ta slut, och det har förstås att göra med att bara batteriet är lika stort och tungt som en Sony NEX ;)

Att det finns en annan tillverkare som har en annan typ av batteriindikator har väl annars inte så mycket med den här Nikontråden att göra ...

ANNONS
Götaplatsens Foto