Annons

D810 fokuspunkter hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en D810 som det bara går att välja en eller fyra fokuspunkter på helt plötsligt. Har jag tryckt in nån knapp som gör att det blir så?
När jag väljer fler fokuspunkter så blir det bara en utom när jag väljer fyra då stannar den på det.
Förut gick det bra att välja vad som helst... Frågan är vad jag gjort? Är inte så händig när det gäller det tekniska ☺
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag är inte riktigt hundra på vad du menar med att välja en eller fyra fokuspunkter (menar du egentligen GrP-läget?).

Om du inte kan flytta fokuspunkten med styrkorset har du förmodligen flyttat brytaren runt detsamma från punkten till L.

För det fall att du har fel fokusläge så ändrar du genom att hålla in knappen mitt i AF/M-väljaren på framsidan och vrida på den främre eller bakre ratten. Den ena ratten byter mellan AF-S och AF-C och den andra mellan tillgängliga lägen i respektive läge.

(Sedan går det att begränsa lite i menyn vad som går att välja, men om det "ändrat sig självt" så är det förmodligen inte det.)
 
Om jag väljer 52 fokuspunkter i AF-C så är det alltid bara den i mitten som fokuserar när jag trycker ner avtryckaren lite, vad jag än siktar på. Förut va det väldigt olika och fler som fokuserade.
Kanske jag som inbillar mig att det inte fungerar.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om du väljer i AF-C väljer tex d52så ser du bara mittenpunkten de andra 51 punkterna är supportpunkter när objektet rör sig. Om du istället sätter den på auto istället för d52 så borde du se punkter som hoppar runt lite varstans
 
ANNONS