Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DA* detaljer äntligen släppta

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har Pentax äntligen släppt mer detaljerad information om DA* 16-50 f/2.8 och 50-135 f/2.8.

Mest intressant är kanske *namnet*.
Canon har USM, Nikon AF-S, Sigma HSM, Sony/Konica-Minolta SSM.

Pentax har nu valt SDM - Supersonic Direct Motor.

Nästa intressepunkt av vikt är att det nu är *officiellt* att DA* optiken har *dubbla* autofokussystem, alltså SDM - för K10D - och det vanliga autofokussystemet (AF motor i kameran) så att optiken även fungerar med andra Pentax systemkameror. (detta skrev jag redan i höstas, men många trodde ej på mig att de skulle ha dubbla system...).

http://www.dpreview.com/news/0702/07022105pentaxdastarlenses.asp

Hälsar er informatör i etern... *ler*
R

Som ett tillägg till denna information länkar jag till följande artikel:
http://www.akam.no/nyhet/objektiver/nye_objektiver-_digitalt_mellomformat_og_blits_fra_pentax/36723

Enligt denna så blir de tidigare benämnda "D FA" teleobjektiven, DA* optik. Så här kommer en sammanfattning, med mina egna kommentarer.

DA* 200 f/2.8 ED SDM
DA* 300 f/4 ED SDM

Lanseras i September.

DA* 60-250 f/4 ED SDM är försenat och lanseras först i December, uppenbarligen satsar Pentax hårt på att få ut de fasta teleobjektiven först. De har här gjort en omprioritering efter vad de tror är marknadens krav.

DA* 35 f/2.8 Macro, i praktiken en ersättare för FA 50 f/2.8 Macro.

FA 35 f/2 och dess kusin Samsung D-Xenon 35 f/2. kommer att tillverkas ett tag till, nya DA 35 är ej en ersättning för detta objektiv.

Hälsar
R

Äntligen, lite synd med försenigen av 60-250/4.
'
Från Popphoto

"The wide-angle zoom will be priced at $899.95 and the telephoto zoom at $999.95."

Ja, men tidsschemat kan fortfarande ändras. Så det är inget som jag hänger upp mig på. Uppenbarligen var Pentax ej riktigt nöjda med designen på 60-250, utan de behöver jobba mer på den. Den prototyp som nu kommer att visas på PMA mässan är redan förändrad exteriört jämfört med den tidiga prototyp som visades på Photokina mässan, så uppenbarligen jobbar de hårt på den.

Hälsar
R

papi skrev:
Äntligen, lite synd med försenigen av 60-250/4.
'
Från Popphoto

"The wide-angle zoom will be priced at $899.95 and the telephoto zoom at $999.95."

brukar det hamna på samma här då?
6500 isf för 16-50.. och det vore ju nice! =)

Förutsatt att den ger bra bilder redan från 2,8 men det antar jag när det är pentax..

När kommer de till butiker och är det någon site som testat dem?

Roland Mabo skrev:
...Enligt denna så blir de tidigare benämnda "D FA" teleobjektiven, DA* optik. Så här kommer en sammanfattning, med mina egna kommentarer.

DA* 200 f/2.8 ED SDM
DA* 300 f/4 ED SDM
Det betyder med andra ord att de inte tecknar ut 24x36mm, eller ...?

Attans!!!

-- MW

JAAAA :D

899$ betyder minst 8000kr i sverige. :(
Var väl massa rykten om 5-6000kr...

snyggare motljusskydd än på på de tidigare bilderna.
Du kan inte logga in på den där sidan och kopiera över 1034*768-bilden hit till fotosidan va roland?

Ska 11 veckor till kina och sydostasien med start 13e juni och då ska 16-50 och tamron 90 vara min enda optik.

Benjamin83 skrev:
När kommer de till butiker och är det någon site som testat dem?

Jag fick ett nyhetsbrev från Pentax idag som säger att DA* 16-50 f/2.8 och DA* 50-315 f/2.8 lanseras i Sverige i slutet av april.

Ingen tidning eller hemsida har testat objektiven än, av den enkla anledningen att de inte finns än! Produktionen börjar i mars och i slutet av mars börjar optiken skeppas ut till Pentax distributörer, vilket innebär att de kommer i slutet av april till Sverige.

Hälsar
R

Info pentax.se

Nya objektiv

Med start slutet av april kommer vi successivt att introducera flera nya objektiv till våra digitalkameror.

PENTAX DA* 16-50mm f/2.8 ED AL(IF) SDM

DA* 16-50/2.8
ED AL(IF) SDM

Ny standardzoom med Supersonic motor och vädertätad design. Förstklassiga optiska och mekaniska egenskaper.

Leveransstart i slutet april-2007
http://www.pentax.se/default.asp?cat_id=701
PENTAX DA* 50-135mm f/2.8 ED (IF) SDM

DA* 50-135/2.8
ED (IF) SDM

Ny telezoom med Supersonic motor och vädertätad design. Förstklassiga optiska och mekaniska egenskaper.

Leveransstart i slutet april-2007
http://www.pentax.se/default.asp?cat_id=700

------------------------------

Fler objektiv på väg...

http://www.pentax.se/default.asp?cat_id=165

Under året kommer fler objektiv specialanpassade till våra digitala systemkameror.

DA* 60-250mm f/4 ED(IF) SDM
Superzoom med inbyggd motor. Beräknad lansering: Dec-2007.

DA* 200mm f/2.8 ED(IF) SDM
Ljusstarkt teleobjektiv med inbyggd motor.
Beräknad lansering: Sept-2007.

DA* 300mm f/4 ED(IF) SDM
Supertele med inbyggd motor. Beräknad lansering: Sept-2007.

DA 35mm f/2.8 Makro Limited
Makroobjektiv speciellt framtagen för digitala systemkameror.
Beräknad lansering: Ej fastställt.

PENTAX objektiv...

------------------------------
Digital PENTAX 645

Processen med en digitalkamera passande in i vårt 645-system fortskrider. Dessa specifikationer är grundläggande för den nya kameran:
- Kompatibilitet med befintliga 645-
objektiv
- Kodak-utvecklad CCD med total
31.6 megapixel.
- Plats för både SD- och
CompactFlash-minneskort

Lanseringsdatum ej fastställt.

Ny blixt - AF200FG

En ny lite enklare blixt till våra digitalkameror kommer senare under året. Ett perfekt komplement till befintliga blixtarna AF360FGZ och AF540FGZ.

Mera information kommer inom kort på www.pentax.se.

Pentax Tyskland anger priserna 829 Euro respektive 929.

8 - 9 000 kr för standardzoomen och 9 - 10 000 kr fö r telet är alltså troliga siffror för svenskt vidkommande.

Jag tycker det är bra priser för väderskyddad optik med dubbla AF system.

Notera: Dessa priser innebär att optiken hamnar lägre i pris än vad FA* 28-70 f/2.8 och FA* 80-200 f/2.8 kostade som nya i slutet av 90-talet.

Hälsar
R

ESS skrev:
+ att man måste betala dryga pengar för ett motljus-skydd som inte ingår.

Var kommer den informationen ifrån?
Pentax Sverige har inte fått alla detaljer för objektiven än och de har inte lagt ut ett officiellt pris än på objektiven eller på eventuella tillbehör.

Fler detaljer väntas när objektiven närmar sig lansering.

Med tanke på att mina senaste inköp av objektiv från Pentax har kommit med motljusskydd, så skulle jag bli väldigt förvånad om de skippar detta.

Hälsar
R

ESS skrev:
http://www.pentax.se/index.asp?url=http://www.pentax.se/default.asp?cat_id=701

står under extrautrustning utan tillägget "ingår" som finns till linslocken.

Och? Det står *ingenting* där, fältet är tomt!
VAR finns din uppgift om att det ej ingår och att det kostar "dryga pengar"? Jag ser bara ett tomt fält och vad ett tomt fält innebär, är att Pentax ej har fått artikelnr för motljusskyddet. Det innebär *inte* automatiskt att det *inte* ingår!

Alla Pentax senaste objektiv levereras med medföljande objektivskydd, varför skulle de *inte* göra det plötsligt? Vissa här är väldigt snabba på att tolka saker... Kan vi vänta med dessa pessimistiska dystopier tills all fullständig information är tillgänglig tack!

De flesta små plastgrejjer som Pentax har går att köpa separat, även fast de ingår. Som objektivlock, motljusskydd och liknande. Därför behövs ett artikelnr. Pentax Sverige har inte fått det nr för allt än. Men var lugn, ha ingen oro, finns ingen anledning att gå och deppa och gråta nu, den informationen kommer när objektivet finns ute i handeln. Finns ej någon anledning att dra stora växlar och se världen i mörker för detta.

Le mot världen och världen ler mot dig!
Skratta och var glad!

Hälsar
R

Senast ändrad:
Erik, titta på informationen på 50-135 f/2.8:an.
Det finns ett *tomt fält* på "Väska".

Notera att 16-50 f/2.8 kommer med väska, en "soft bag".

Innebär det tomma fältet att väska saknas och att man får betala extra för den i fallet med 50-135:an men ej i fallet med 16-50:an, eller är det mer troligt att Pentax Sverige helt enkelt inte fått typbeteckningen på väskan än? (för det kan ju inte vara samma väska som till 16-50:n, eftersom objektiven har olika storlek).

Fler bevis:
Om vi tittar på DA 21, så finns det artikelnr för allt. Men det står inte att objektivlocken ingår, ska detta tolkas som att objektivet kommer utan lock som man måste köpa separat?

Nej, det innebär bara att den som har uppdaterat hemsidan har glömt skriva "Ingår" bredvid informationen.

Krångligare än så var det inte.

Hälsar
R

Jag kan bara verifiera det där med DA21, jag var inne på hemsidan innan jag gjorde köpet och tolkade infon som att det INTE íngick motljusskydd. Sen när objektivet kom så blev det positiv överraskning.

Vilseledande hemsida tycker jag nog.

På hemsidan för DA 21 står det:
Motljusskydd MH-RBA43 (Art.nr. 38748) Ingår

Det är säkert någon riktig elak människa som skriver "ingår" på vissa och avstår på andra för att vilseleda kunderna så att de mår riktigt dåligt. Fy skäms Pentax!

Eller så är det bara någon som har haft för mycket att göra och glömt eller slarvat, precis som vi alla kan göra någon gång. För ingen av oss är ju perfekta, eller?

Jag har själv jobbat som informatör och att bli anklagad för att "vilseleda" bara för att jag inte såg en miss på ett ställe, det skulle inte kännas bra. Det är svårt att göra korrektur en dataskärm, enklare på papper.

Finns så mycket annat att bli förbannad på i världen än sådana här småsaker.

Hälsar
R

ANNONS
Götaplatsens Foto