Annons

Dags att fota igen, hus runt 10 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hellberg

Aktiv medlem
Sålde av min Canon 5D Mark III med fina objektiv för ett par år sen och nu är jag sugen att fota på riktigt igen.

Vad ska man ha för hus?

Jag tänker mig runt 10 och har sneglat på ett Nikon d7500. Vilka mer kameror finns där kring?
 

Brix

Aktiv medlem
Det man "ska" ha är det som uppfyller ens krav och preferenser. Enligt mig är en av de viktigaste sakerna när det gäller kamerahuset att ha ett som har bra ergonomi och som man gillar att använda. Detta handlar ju mycket om personlig preferens och smak.

Sen bör du ju såklart kolla minst lika mycket på objektiv också.

Personligen skulle jag också rekommendera att köra på spegellöst istället eftersom det är framtiden.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns en mängd bra begagnade kameror att välja på. Här kan bara dina egna preferenser avgöra vad som är bäst för just dig. Det finns både dSLR kameror och objektiv som använts lite och kommer hålla många år till. Sedan finns det också en mängd av spegellösa kamerormed några år på nacken som kanske känns modernare och definitivt väger mindre att släpa på. Oavsett vad du väljer är det viktigt att se det som du köper in dig i ett system. Det blir lätt ytterligare ett objektiv, en blixt och så vidare.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Sålde av min Canon 5D Mark III med fina objektiv för ett par år sen och nu är jag sugen att fota på riktigt igen.

Vad ska man ha för hus?

Jag tänker mig runt 10 och har sneglat på ett Nikon d7500. Vilka mer kameror finns där kring?
Titta även på D7200 om du inte främst fotograferar sport eller något annat supersnabbt. Då får du lite mer pengar över till optik och lite fler finesser att leka med.
 

StanM

Aktiv medlem
Jag vill bara följa upp på Mats Alms kloka ord.
Kläm och känn på så många kameror du kan, jag föreslår att du väljer den kamera som gör dig mest glad att använda. Må det sedan vara Nikon, Canon, Pentax, Fuji eller något annat märke. Du kommer alltid att kunna hitta ett passande objektiv, vare sig det är märkesobjektiv eller tredjeparts.
Om det sedan blir 16mp eller 24mp eller rentav 192mp spelar en underordnad roll.
Det viktigaste är att du trivs med (verktyget) kameran.
Efter denna inledning kommer några olika förslag.
Fuji X100-serien
Fuji XT3
Nikon D810
Nikon Z5
Olympus MFT kameror
Jag har inte mycket kunskap om Canon, Pentax, Panasonic eller Sony så jag avhåller mig från att nämna någon kamera där men de har också många fina kameror.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Mitt tips är en X-H1 och ett Fujinon 18-55/2,8-4.0 OIS. Jag köpte själv en X-H1 när de var nya för cirka 20 000 med batterigrepp. Lanseringen av X-H1 blev en totalflopp. Det var inte kamerans fel utan Fujis struliga lansering. Zoomen 18-55 ligger begagnade på 3-3500 kr. Har ofta kallats världens bästa kitobjektiv därför den ofta säljs billigt i olika Fujipaket. Marknadspriset löst kostar det närmare 7500. Så här kan du få ett bra litet paket att starta upp med.
 

Hellberg

Aktiv medlem
Det finns en mängd bra begagnade kameror att välja på. Här kan bara dina egna preferenser avgöra vad som är bäst för just dig. Det finns både dSLR kameror och objektiv som använts lite och kommer hålla många år till. Sedan finns det också en mängd av spegellösa kamerormed några år på nacken som kanske känns modernare och definitivt väger mindre att släpa på. Oavsett vad du väljer är det viktigt att se det som du köper in dig i ett system. Det blir lätt ytterligare ett objektiv, en blixt och så vidare.
Jo jag vet hur det kan bli, det spårar lätt.
Men nu vill jag hålla den enkelt, ett hus för 10 är ju väldigt basic i sig. Men har inget intresse i att lägga större pengar just nu. Vill bara ha nåt lagom.
 

Hellberg

Aktiv medlem
Det blev en beställning på Nikon d7500 från Rajala som körde Cybermonday, 9441:- ink moms känns rimligt! 🤙🏼
 
Senast ändrad:
ANNONS