Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags för laptop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rockoholic

Aktiv medlem
Nu har ju återbäringen kommit och det brinner i bankboken. Jag börjar bli sugen på en laptop då en mellanlagringsenhet kostar nästan lika mycket. Det finns säkert många trådar i detta ämne men datorer är färskvara därav en ny tråd.

Användningsområdena den skall klara av:

*Lightroom
*Photoshop
*Kolla på film
*Lyssna på musik
*Surfa
*Ordbehandling

Vad rekommenderas? Jag är lite sugen på en macbook med aperture som tydligen skall vara rätt bra? Men vad rekommenderar ni? Grafikkortet är ju tydligen integrerat på macbook. Mina egna erfarenheter av vista är näst intill obetydliga men jag uppfattade det som väldigt trögt. Så som sagt, vad rekommenderar ni som använder eran bärbara till bildredigering på t ex tågresor?

MVH Niclas

Rockoholic skrev:
Nu har ju återbäringen kommit och det brinner i bankboken. Jag börjar bli sugen på en laptop då en mellanlagringsenhet kostar nästan lika mycket. Det finns säkert många trådar i detta ämne men datorer är färskvara därav en ny tråd.

Användningsområdena den skall klara av:

*Lightroom
*Photoshop
*Kolla på film
*Lyssna på musik
*Surfa
*Ordbehandling

Vad rekommenderas? Jag är lite sugen på en macbook med aperture som tydligen skall vara rätt bra? Men vad rekommenderar ni? Grafikkortet är ju tydligen integrerat på macbook. Mina egna erfarenheter av vista är näst intill obetydliga men jag uppfattade det som väldigt trögt. Så som sagt, vad rekommenderar ni som använder eran bärbara till bildredigering på t ex tågresor?

MVH Niclas

Hej!
Jag använder Mac Book Pro för Bildbehandling och grafisk formgivning (Aperture, PS, Indesign med mera) Den är bestyckad med 4 GB RAM och fungerar mycket bra. Hade jag inte behövt ta med mig datorn ibland hade det dock blivit en Mac Pro. En ruskigt snabb maskin.

Re: Re: Dags för laptop?

iBoat skrev:
Hej!
Jag använder Mac Book Pro för Bildbehandling och grafisk formgivning (Aperture, PS, Indesign med mera) Den är bestyckad med 4 GB RAM och fungerar mycket bra. Hade jag inte behövt ta med mig datorn ibland hade det dock blivit en Mac Pro. En ruskigt snabb maskin.

Det är ju det att jag ska använda den som mellanlagringsenhet och portabel studio. Pro'n är bra fräck men på tok för dyr för mig. Jag funderar på mellanvarianten av macbook om det skall bli en mac. Hur verkar den?

MVH Niclas

Re: Re: Re: Dags för laptop?

Rockoholic skrev:
Det är ju det att jag ska använda den som mellanlagringsenhet och portabel studio. Pro'n är bra fräck men på tok för dyr för mig. Jag funderar på mellanvarianten av macbook om det skall bli en mac. Hur verkar den?

MVH Niclas

Mina barn har varsin Mac Book och de har fungerat utmärkt i något år eller så. Jag installerade även min CS3-licens och det går utmärkt att jobba i de programmen på en Mac Book. Men det går såklart snabbare på en Mac Book Pro...

Macbook kommer med valdigt stor sannolikhet med helt ny design (aluminium) och en riktigt bra LED-skarm i sommar.

Jag sitter sjalv pa en macbook pro med 17" LED-skarm och maste du nodvandigt kopa en dator idag sa tycker jag du verkligen ska ga pa billigaste MBP istallet for macbook bara for skarmens skull.

Rockoholic skrev:
Jag börjar bli sugen på en laptop då en mellanlagringsenhet kostar nästan lika mycket.
En utmärkt trevlig mellanlagringsenhet, som t ex den här kan man få för ett par tre tusen (beroende på hd-storlek). Finns det användbara laptoppar för "nästan" det priset?

Re: Re: Dags för laptop?

ErlandH skrev:
En utmärkt trevlig mellanlagringsenhet, som t ex den här kan man få för ett par tre tusen (beroende på hd-storlek). Finns det användbara laptoppar för "nästan" det priset?

Det jag tänkte var att när man ändå var i köpartagen kunde man införskaffa en bärbar som man kan redigera med när man åker tåg... Då och då åker jag tåg i 6 timmar och de resorna kan bli bra trista om man inte har något att pilla med. Så varför inte en bärbar dator där man kan redigera bilder och på så vis göra två flugor på smällen.

DELL

Jag har precis införskaffat mig en ny bärbar att ersätta min stationära med. För mig föll valet på en Dell XPS M1530, då jag tycker att Mac är oförskämmt dyrt, och jag är helnöjd!

Specifikationen ser i huvudsak ut enligt följande:
Intel Core 2 Dua T8100 2,1 Ghz med 3 Mb L2-cache
GeForce 8400M fristående grafikkort
3 Gb dual ram
200 Gb hårddisk på 7200rpm
15,4" WXGA med Truelife (1440x900)
HDMI-utgång
2 Mpix webcam
Slim slot-load DVD/-RW
Kortläsare
Fingeravtrycksläsare
Fjärkontroll
Bluetooth

PRIS: 7200 kr inkl. moms och frakt

Är otroligt nöjd och tycker att jag fått riktigt mycket dator för pengarna.

Fördelen med Dell är dessutom att du själv kan konfigurera sin dator så att den passar ens eget behov.

Prova en macbook lite grann, och jämför gärna med t.ex. en dell så blir säkert valet enkelt för dig.

Sämre förhållanden än en tågresa för att syssla med bildbehandling har jag svårt att tänka mig. Ljuset kan knappast vara i närheten av rätt, och det är ett hiskeligt skiftande ljus genom fönstren, så jag tror du kommer tröttna på att göra mer precisionsbetonade arbeten än att t ex göra urval och råkonvertera.
För sådant bör en macbook räcka.

jag köpte en hp 6510b på phonehouse... 5301 kr och jag är väl rätt nöjd... såg det som så att den får duga att surfa med vilket jag gör just nu... rätt skönt med inbyggt 3gmodem som jag använder just i detta nu faktiskt...

Andy-Pandy skrev:
Skulle vara jätteintressant om du utvecklade ditt påstående.

Jag gjorde väl i och för sig inget påstående, jag sa bara att han skulle prova båda och att det sedan skulle bli enklare att välja. Jag själv använder både windowspc och macar och tycker att valet är lätt. (använder i ett uppdrag den ena sorten i en miljö där bara den accepteras. Fick jag välja så skulle jag absolut inte arbeta med den datorn.).

Mitt tips är att satsa på en PC med bra prestanda. Anledningen är helt enkelt att du får mer för pengarna om du har en begränsad budget. Mac är suveräna arbetsredskap som rekomenderas av många i fotokretsar (många gånger överlägsna PC enl en del användare)...men, smakar det så kostar det. Att göra avkall på prestanda, skärmstorlek mm bara för att äga en Mac.....tveksamt om du frågar mig. En PC med 17tums skärm, bra internminne, hyffsad processor samt tillbehör som ritplatta och en extern hårddisk till backup. Blir lika kostsamt att införskaffa som en bra Mac i mellansegmentet. Är du beredd att spara undan/släppa till lite mer pengar så är Macen dock ett strålande alternativ. I övrigt kan jag rekomendera att endast använda datorn till bildbehandling och dess kringområde.....detta för att inte riskera att datorn "slöas" ned i onödan. Använd i stället en ren surfdator till surfandet. Ett tips som du inte frågade om, men ändå...

/U

Nu var grejen att jag inte ville lägga hela skatteåterbäringen på just datorn därför blev det en liten surfdator. Grundtanken var att ha en mellanlagringsstation från början, men dessa har kostar på tok för mycket enligt mig. Därför blev det en liten surfdator. Går det att redigera bilder är det bara ett plus :)

MVH Niclas

ANNONS
Götaplatsens Foto