Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm fråga - igen.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Nordström

Aktiv medlem
Vill igentligen bara fastställa en sak, har damm partiklar på min sensor (350D) och har hört olika bud vad som gäller, har inte provat något av dom..

När man går in i menyn och väljer sensor rengöring säger vissa att den rengörs själv, medans andra säger att man lyfter spegeln för att komma åt.. Väldigt tacksam för svar, kanske en dum fråga men jag måste få ett vettigt svar på detta..

Någon med 350d eller liknande system som rengjort sin sensor med strålande resultat? Berätta gärna hur ni gjorde..
Mvh // Fredrik

Vad jag har förstått så är det bara spegeln som lyfts upp för att man ska kunna rengöra den, dvs den rengör inte sig själv.

Det betyder att spegeln fälls upp och du måste rengöra själv.

Ett grundtips dock är att om du aldrig rör sensorn så behöver du aldrig rengöra den heller. Så blås aldrig med munnen, eller nudda den aldrig med något, för det kan bli fläckar. Utan blås ren luft med någon pryl där du pumpar luften själv. Håll kameran upp och ner när du gör detta så att dammet kan falla ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto