Annons

Dark sky reserve, behöver tips på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Codercube

Ny medlem
Snart kommer jag besöka ett dark sky reserve och vill jättegärna kunna fotografera stjärnhimmeln och förhoppningsvis även vår galax.

Jag har en Nikon D5300 med ett 18-140mm f/3.5-5.6 och skulle gissa på att jag behöver ett objektiv med större bländare men vet inte om det går bra med det objektivet jag redan äger. (Med tanke på att jag kommer befinna mig på en bra plats, långt bort från ljus föroreningar.

Jag har funderat på denna:
https://www.scandinavianphoto.se/objektiv-kikare/objektiv-foto/objektiv-till-nikon/nikon-f/af-s-dx-nikkor-35mm-f18g-309090

Tror ni det hade passat bra för mitt ändamål?
(Har inte råd att lägga flera tusen på ett objektiv)

Uppskattar alla tips
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Snart kommer jag besöka ett dark sky reserve och vill jättegärna kunna fotografera stjärnhimmeln och förhoppningsvis även vår galax.

Jag har en Nikon D5300 med ett 18-140mm f/3.5-5.6 och skulle gissa på att jag behöver ett objektiv med större bländare men vet inte om det går bra med det objektivet jag redan äger. (Med tanke på att jag kommer befinna mig på en bra plats, långt bort från ljus föroreningar.

Jag har funderat på denna:
https://www.scandinavianphoto.se/objektiv-kikare/objektiv-foto/objektiv-till-nikon/nikon-f/af-s-dx-nikkor-35mm-f18g-309090

Tror ni det hade passat bra för mitt ändamål?
(Har inte råd att lägga flera tusen på ett objektiv)

Uppskattar alla tips
Gå inte och lägg pengar på något speciellt objektiv just för detta. Det största problemet med att fota snygga bilder av stjärnhimlen handlar om teknik och att fota på rätt ställe. Du skall tydligen till rätt ställe. Fast redan med det du har kan du säkert ta bra bilder. Läs på. Du kan inte köpa dig till bättre bilder. Du behöver lära dig mer och skaffa erfarenhet. Sedan kan du kanske själv bedöma om du vill ha mer vidvinkel eller ett kort tele. Ljusstyrka är bra vid den här typen av fotografering och också i många andra sammanhang. Spara istället dina pengar ett tag för bra objektiv är inte billiga. Bra objektiv kostar sällan bara ett par tusen. Bra objektiv kostar ofta numera 10 000 kr eller mer.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det viktigaste att ha med sig är en ficklampa, stativ och en fjärrkontroll. För bilden är sedan kompositionen viktig, att man får med något av marken, ett träd vatten etc. Sedan att man vet hur lång tid man kan ha utan att få stjärnspår, typ 500/600 regel, tänk också på att du har bildvinkel x1:5.

Ett 35/1,8 är ett prisvärt ljusstarkt objektiv som inte är fel att ha i kameraväskan (att ha till så mycket annat), du kan få ett sådant begagnat för 1000:- från någon SP, Cyperhoto, Mattsson etc med 6mån garanti. Egentligen är ett mer vidvinkligt bättre, typ Samyang 14/2,8 kan du nog få runt 2000:- det är manuellt men för rymd så fungerar ett manuellt fint. Du ska ändå ha det i manuellt.

Du kan annars bygga upp en bild med flera bilder om du tex använder 35mm och använder en panoramabild.

Men du kan använda det du har, det enda är att det blir något högre ISO, du har då möjlighet att ha olika brännvidder. Lägg ner tid till att träna innan, du kan träna att sätta fokus, komposition testa höga ISO etc. Troligen bäst i live view för att ställa fokus och ha den i manuellt läge. Använd så lång tid du kan utan stjärnspår och så får du ta den ISO du får. Du kan sedan i redigeringen säkert få till några bra bilder
 

x-country

Aktiv medlem
Jag vill påstå att objektivet kan ha stor betydelse för detta. Med det sagt behöver det inte vara dyrt. Om jag skulle använda ett objektiv utöver superzoomen som du har skulle jag noga överväga brännvidden. Vill du rikta in dig på en galax eller få med så mycket av stjärnhimlen som det bara går?

Brännvidden är avgörande för hur långa slutartider du kan använda innan du får startrails. Har för mig att tumregeln för APS är 300 delar med brännvidden ger antal sekunder. Vidvinkel tillåter alltså längre slutartider innan stjärnorna lämnar spår.

En fördel vid astrofoto är att du med kan nyttja manuella objektiv vilket ger dig ett enormt utbud till en billig peng.
 

Ventures

Aktiv medlem
"Dark sky reserve". Är det Norrland? ☺
Man får prova sig fram. Det blir tråkigt om man är osäker på inställningar när man är på plats och kommer hem med misslyckade bilder. Testa någon kväll där du bor, en bit ifrån gatlyktorna.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Glömde skriva att andra möjliga objektiv är vidvinkelzoom från tex Sigma eller Tokina finns i 10-20mm området, det finns från en 2000:- begagnat. Tokina har tex en 11-16/2,8 som är en ljuskänslig zoom
 

MattiasL

Aktiv medlem
Något jag tycker är viktigt är fast stopp på oändlighet. Jag plåtade nyligen natthimlar med en Nikon 28/1,8. Det tog ett bra tag att verkligen sätta fokus, eftersom objektivet låter en gå förbi oändligt. Det kan vara läge för äldre Nikkorobjektiv av den anledningen. Men det krävs förstås att de är bra på stora bländaröppningar, vilket kanske inte alla gamla 70-talskonstruktioner är. Tidigare nämnda Samyang är populära i de här sammanhangen också.
 

Codercube

Ny medlem
"Dark sky reserve". Är det Norrland? ☺
Man får prova sig fram. Det blir tråkigt om man är osäker på inställningar när man är på plats och kommer hem med misslyckade bilder. Testa någon kväll där du bor, en bit ifrån gatlyktorna.
Tyvärr inte Norrland, utan Lake Tekapo i Nya Zeeland :). Och jag bor tyvärr inne i stan utan tillgång till bil men ska försöka hitta något ställe långt bort från gatlyktor :)
 

Codercube

Ny medlem
Gå inte och lägg pengar på något speciellt objektiv just för detta. Det största problemet med att fota snygga bilder av stjärnhimlen handlar om teknik och att fota på rätt ställe. Du skall tydligen till rätt ställe. Fast redan med det du har kan du säkert ta bra bilder. Läs på. Du kan inte köpa dig till bättre bilder. Du behöver lära dig mer och skaffa erfarenhet. Sedan kan du kanske själv bedöma om du vill ha mer vidvinkel eller ett kort tele. Ljusstyrka är bra vid den här typen av fotografering och också i många andra sammanhang. Spara istället dina pengar ett tag för bra objektiv är inte billiga. Bra objektiv kostar sällan bara ett par tusen. Bra objektiv kostar ofta numera 10 000 kr eller mer.
Tack för ditt svar, och gött att det går att ta bilder med det objektiv jag redan har :).
 

Codercube

Ny medlem
Jag vill påstå att objektivet kan ha stor betydelse för detta. Med det sagt behöver det inte vara dyrt. Om jag skulle använda ett objektiv utöver superzoomen som du har skulle jag noga överväga brännvidden. Vill du rikta in dig på en galax eller få med så mycket av stjärnhimlen som det bara går?

Brännvidden är avgörande för hur långa slutartider du kan använda innan du får startrails. Har för mig att tumregeln för APS är 300 delar med brännvidden ger antal sekunder. Vidvinkel tillåter alltså längre slutartider innan stjärnorna lämnar spår.

En fördel vid astrofoto är att du med kan nyttja manuella objektiv vilket ger dig ett enormt utbud till en billig peng.
Tack för ditt svar!

Jag vill främst ha så mycket stjärnhimmel som möjligt, behöver inte få med hela galaxen och det kanske går bra med mitt befintliga objektiv?
 
ANNONS