Annons

Datainköp - synpunkter på spec?

Produkter
(logga in för att koppla)

storspov

Aktiv medlem
Ska köpa dator + skärm för bildbehandling/layout (+ lite filmredigering). Budget ca 15000kr. Har fått detta förslag från en datakunnig som ska bygga åt mig. Behöver synpunkter. Något jag ska ändra på, lägga till eller dra ifrån. Tacksam för tips/förslag!

Låda; compocase
Nätdel:500 w tyst
Moderkort: asus a78 pro
Grafikkort: internminne 1 gb ram Sparkling utan fläkt
CPU: amd phontom x4 4 kärnig cpu 3,0 ghz
Minne: 4 gb orginalminnen
Hårdiskar : 1 st 320 gb 1 st 500 gb samsung
Dvd spelare: samsung
Kortläsare
Operativ: win 7 home 64 bitar

Skärm:EIZO FLEXSCAN S2233WE-BK 22#

Pris ca 9400kr för dator och ca 5000kr för skärm ink moms.

Diskarna

Jag hade nog satsat på en Intel SSD 160 GB som primärdisk och en stor WD 1,5 TB som sekundärdisk. Då får du en supersnabb dator där operativet och programmen exekverar från SSD och har mycket plats för dina bilder/filmer.

SKulle nog äverväga att klämma in en tredje disk för raid (alt backup) av din bild disk.

ANnars tycker jag det ser ganska bra ut men jag är inte helt uppdaterad på moderkort...

Lars

Håller med Lars men skulle påstå att en 80Gb SSD räcker för system och program och en roterande rackare för lagring. Om du går för SSD så se till att ta en Intel från Generation 2. Det ska stå G2 på plats tre och fyra från slutet.

80 GB räcker nog

Håller med Lars men skulle påstå att en 80Gb SSD räcker för system och program och en roterande rackare för lagring. Om du går för SSD så se till att ta en Intel från Generation 2. Det ska stå G2 på plats tre och fyra från slutet.

Jag tror Micke har rätt. Satsa på en 80G nu eftersom prisskillnaden är så stor. Du behöver ju inte installera alla program på SSD disken utan de mer krävande om det skulle bli utrymmesproglem.

Jag har en kollega som lyxade till köpte 2st 80G SSD diskar, en för Windows och program och den andra uppdelad på 2 partitioner (en mindre för cashen och en större för Videofilen som skall editieras). Har sedan snurrande WD diskar för lagring. Hans dator är SUPERSNABB!!!

Lars

sedan vet jag inte vart man hittar delarna till så dyrt pris som din vän, jag får det inte till 9000+ hur jag än vänder och vrider på det.

ANNONS
Götaplatsens Foto