Annons

Datorprestanda och bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

Kendu

Aktiv medlem
Hej,

jag har en Nikon D200 sedan ett halvår och är jättenöjd med den. Jag tar nästan bara RAW filer som ju hamnar kring 15-16 MB.

Jag har testat med capture NX test version, Picture Project och Photo Phop Elements 3. Jag har en fujitsu dator Pentium 3Ghz och 512 MB RAM minne och den är olidligt slö när jag öppnar NEF filerna i alla programmen. Jag har ominstallerat hårddisken, mm, men inget hjälper.

Är det så att RAM minnet är för litet för den här typen av filhantering?

Nästa fråga. Någon som kan ge exempel på ett fungerande arbetsflöde i Capture NX.

Tack på förhand.

Jag har en dator som har 2GB minne och en AMD 3800 processor. Det är egentligen en speldator, men den är helt underbar att jobba med bilder på.

Glöm 512 MB det är för lite. Satsa på MINST 1GB, helst 2 och en skapligt snabb procesor. Och mycket hårddisk.. Jag har 1TB utrymme. Låter mycket, men det fyller fort.

Hi folks

För att köra Nikon Capture något så när snabbt med 10MP bilder så behöver du minst 1GB i mínne. Helst 2 faktskt. Spelar ingen roll om det är NX eller den tidigare varianten 4,4....

På min laptop på jobbet tar det 45-60 sekunder att öppna en NEF från min D2X. Laptopen har 512 MB minne och är en 2.X någonting Intel processor. Hemma tar samma manöver max 5-10 sekunder på en P4, 3GHz, 2GB minnen bestyckad dator.

Mankan

ANNONS
Götaplatsens Foto