Annons

Dela med er av era favoritbloggar och videokanaler

Produkter
(logga in för att koppla)

thommya

Aktiv medlem
Hej

I Coronatider tror jag har många av oss mer tid över att läsa och studera mer om fotografi på internet.
Kanske fotokursen eller fotoresan blev inställd eller att man sitter mer eller mindre i karantän hemma.
Tyckte det kunde vara lämpligt att dela med sig av favorit-fotobloggar, videokanaler eller liknande.

Här är mina tre favorit-videokanaler just nu:

Morten Hilmer:
Senaste handlar om
- Hitta vilda djur
- Bygga naturligt gömsle

Simon Baxter
- Skog, träd, dimma
- Seende och komposition

Mark Denney
- Landskapsfotograf
- Om alllt möjligt, teknik, kamera, komposition mm
_____________________________________________________________________________

Trevliga bloggar med allmän och blandad info om fotografi:




______________________________________________________________________________

Dela nu med dig av dina egna favoriter - alltid kul att hitta nytt och bli inspirerad!

Thommy
 

Third eye

Aktiv medlem

Landskapsfotograf. Trevlig att bara slökolla på, inte så mycket teknik, mdr känsla.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Min absoluta favorit är denna
The Online Photographer där Mike Johnston delar med sig av allt möjligt.
Det mesta fotorelaterat men inte allt. Mike är erfaren journalist i grunden och en väldigt duktig skribent. Det är inte BARA fototeknik utan allt möjligt. Kommentarerna är dessutom alltid modererade av Mike så man slipper allt sanslöst, meningslöst och trist tjafs som finns på en del andra ställen.
Rekommenderas. Dessutom kan har vara väldigt rolig.
Testa denna fiktiva kritik av kända fotografers verk. Den skrevs för 15 år sedan men är fortfarande aktuell.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Håller med om Mark Denney. En favorit hos mig är annars https://photographylife.com/, rikligt med info och allehanda fotorelaterat, riktigt bra för att vara gratis.

Dessutom då jag försöker frigöra mig från Adobes programvaror (även om jag kommer att hålla fast vid mitt fristående Lr 6.14), och så sakteligen gå över till gratisalternativen, är Davies media design en Youtube kanal som beskriver och förklarar hur man använder Gimp och för mig är det svårt att se hur jag skulle behöva något annat; https://daviesmediadesign.com/tutorials/

En annan bloggare som har en del intressanta vinklar och funderingar vad det gäller fotorelaterade ämnen är denne; http://www.thommyandersen.se/bloggindex/
 
Senast ändrad:
Adam Gibbs
landskapsfotograf från Kanada


Mads Peter Iversen
Landskapsfotograf från Danmark som är mest känd för sina Island och Färöarna videos


Thomas heaton
Tror dom flesta vet vem han är och behöver ingen presentation
Från England

Nick page
Kanske mest känd från sina photoshop videos, är även god vän med Thomas heaton
Från Usa

Mark Denney
Landskapsfotograf, ger även väldigt bra tips och tricks med allt inom foto


Simon Baxter
Landskapsfotograf för er som älskar allt vad skogen har att erbjuda

Micheal Shainblum
Timelapsefotograf från San Francisco

Sean Bagshaw
Lär dig allt om luminosity masking genom TK panel

Morten hilmer
Fotograf från Danmark och förmodligen den bästa naturfotografen i världen

Nigel danson
Landskapsfotograf från England, fotograferar landskap

Tror jag spenderar för mycket tid på youtube :p
 
Senast ändrad:

SSD

Aktiv medlem
Många redan nämnda. Morten Hilmer för hans passion, Thomas Heaton, visst, Nigel Danson absolut. Gillar också Trond Westby för att det är på en amatörnivå och han gör det med hjärtat. Sedan har Roger Brendhagen precis startat en Youtube kanal, blir intressanta att följa. Sedan måste jag slå ett slag för Steve Perry och Backcountry gallery. Där har jag lärt mig otroligt mycket vad gäller Nikonkameror. Hans e-böcker om Nikons AF och exponeringssystem är rena uppslagsböckerna.

Så det som inte redan nämnts tidigare i tråden:

Roger Brendhagen

Trond Westby

Steve Perry
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Three Blind Men and An Elephant Production. Hugh Brownstone. En hel del ny teknik men Hugh har också ett antal mycket intressanta intervjuer med kända fotografer. Kolla på youtube.
 
ANNONS