Annons

Dell U3014 och Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej, jag står i begrepp att lägga en order på denna skärm. La tidigare samma fråga i en tråd som rörde U2711. Sedan tänkte jag till och skapade en ny tråd.

Frågan är alltså följande:
'Är det någon som har skaffat Dell U3014, alltså Dell Ultrasharp 30 tum? Gärna någon som kör Mac.
Förstår att programvaran till den bara är för Windows i dagsläget. Skärmen måste drivas via dual DVI kabel som tar en LT port och en USB port. Många har inte förstått detta utan försöker köra HDMI med en dåligt resultat som följd på Macen. Dålig skärpa på typsnitt är den vanliga kommentaren.

Vad gäller programvara har jag redan i1 Display Pro och i1 profiler. Jag antar att det gör att kan hårdvarukalibrera skärmen med hjälp av detta?

Annars får skärmen ju utmärkt kritik. Även om det som vanligt med Dellskärmar verkar finnas en del som får måndagsexemplar.

Här är en test från en kunnig källa: TFT Central http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u3014.htm

Tar gärna emot kommentarer från er som har skärmen och kör Mac.

Tänker lägga en order på skärmen i morgon.

Har två skäl för att motivera min investering för mig själv.
1. Som projektledare kan jag aldrig få tillräckligt med yta när jag gör projektplaner för stora projekt. En skärmvägg hade varit de rätta.
2. Ändå bättre för fotoredigering än min nuvarande U2410.

Kommer i så fall köra båda skärmarna plus Retina skärmen på min Macbook Pro Retina som 3 separata skärmar.
För t.ex. Lightroom kör jag huvuddisplayen på U3014 och andra skärmen på Retinan.
Huvudskärmen bra för att bedöma färg, kontrast och vitbalans. Retinan bra för att bedöma skärpa.
 
Ja absolut. Har givetvis bara lyckats profilera den eftersom hårdvara för kalibrering bara fins för PC.
Kör den samtidigt med en 2410 Dell.
Har aldrig fått 2410 att bli helt perfekt i alla nyanser vid profilering.
Däremot ger Dell 3014 en mycket fin profil och det syns.
Eftersom jag kör dem sida vid sida med 3014 som huvudmonitor kan jag ana en skillnad.
3014 som enligt 1Profiler ger nästan helt Adobe RGB och en bättre matchning i nyanser så ser man en skillnad i vissa nyanser mot 2410.
Den är också lättare att profilera.
Nyanserna och ljuset är också lättare att få till så jag upplever vad jag ser på skärmen som vad jag får ut i utskriften.Sedan är skillnaderna inte enorma.
Har 3 skärmar igång och kan jämföra.
MacBook Retina 15 skärmen är profilerad enligt sRGB och stämmer bra. Skärpan givetvis
Dell 2410 är normalt Secondary screen för LR. Stämmer bra i nyans och ljushet.
Dell 3014 är huvudmonitor och där jag gör bildbearbetning. Här har man lite fler nyanser och en bättre överensstämmelse med vad som kommer ut på skrivaren.
Nu är ju aldrig en utskrift exakt vad man ser på skärmen.
Att ge någon annan en uppfattning om skillnaden är svårt. Bör ses och inte försöka beskrivas. Fast jag skall försöka.
Låt oss säga att 2410 ger 96% vad som skrivs ut och Dell 3014 ger 98% rätt. Detta är en subjektiv skala.
Det är lite som att försöka jämföra hur välstämd en flygel år. För en döntov hörs inte skillnaden och för den med perfekt gehör är skillnaden enorm.
Jag har definitivt inte absolut gehör och mitt motsvarande för färger och nyanser är förmodligen medelmåttigt om det nu finns något absolut gehör på detta område.
Förutom att skärmen gav ett lyft inom bildredigering så tycker jag den är underbar med sin stora arbetsyta för stora Excel och MS Project. Äntligen har jag överblick.
 
ANNONS