Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Den mest prisvärda Normalzoomen till 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

wallemannen

Ny medlem
Hejsan!

Jag befinner mig just nu som utbytesstuden i Hong Kong men ska åka hem om ett par dagar!

Jag är sugen på att köpa ett normalzoom objektiv till min 350d.. men jag har ingen anning om vilket..

Så frågan är egentligen bara vilket är det mest prisvärda objektivet? så kom gärna med tips och förslag på både specifika objektiv men även vad jag ska tänka på i mitt val av optik :) objektiv förslagen måste (tyvärr) vara av modell billig då jag är fattig student..

för er som är intresserade av priser här i Honk Kong rekommenderar jag http://www.ygdragon.net/index.php?page=photo/cameraprice.htm

Där priserna stämmer förvånasvärt bra! Priserna står för övrigt i HK dollar, men dra av ungefär 17% så vipps, har du priserna i SEK.

Får be om ursäkt för mitt hemskt dåligt formulerade inlägg, har ett gravt underskott av koffein i kroppen förtillfället. :)

Regards
Niklas Andersson Wahlman

Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro 1:2,3

2 990 kr

Kanske kan vara nåt?
Äger det själv! mycket nöjd!

/Mvh
Magnus

Magnus Thornberg;
De där verkar u vara ett trevligt objektiv, de bör absolut kollas närmare på!

Anders Persson;
Jag har canons 18-55 kit objektiv.. är det verkligen så stor skillnad så att det är värt att köpa? men staiblisering är trevligt antar jag :)

Till er som eventuellt kollat mina bilder och inte tycker att jag har vuxit ur mitt 18-55 objektiv än så kan jag inte annat än att hålla med.. men tankten slog mig att man kanske skulle köpa ett bättre objektiv medans man var här.. för det är ju en viss prisskillnad.. :)

eller detta kanske!
Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro
Dock 3995kr

Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) till Canon AF
årets optik tror jag det blev!

också 4000kr tror jag!

/magnus

Enligt tester jag sett så ger Canons nya stabiliserade budgetzoom långt bättre resultat än den gamla ostabiliserade varianten, och ger bättre resultat än Sigmas och Tamrons zoomar som kostar det dubbla eller mer.

så här säger tex Klaus på Photozone om den.
"Its resolution characteristic is similar to the (much higher priced) EF-S 17-55mm f/2.8 USM IS at comparable aperture settings, quite a bit better than the EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS and naturally vastly improved over its non-IS predecessor!"
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_1855_3556is/index.htm

Har visserligen inte provat den själv, men jag får nog ändå hålla med dem som rekommenderar Canons nya 18-55. Om den så bara kommer i närheten av vad testerna visar så är det ett klipp! En stabiliserad normalzoom till det priset...tja, inte mycket att fundera över va?
Om det inte var för att jag redan har 17-55:an hade jag köpt ett själv.

oj, att EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS fått sånt varmt mottagande hade jag ingen anning om, kanske blir ett sånt då.. även om Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro 1:2,3 täcker ett större område så gör det även ett större hål i min plånbok

beslut beslut...

Bernt Carlzon;
Du skriver en mycket läsvärd blogg!

Jag har ingen 18-55 med IS; den fanns inte när jag köpte min 400D med kitglugg, så det blev den vanliga EF-S 18-55 då.

Nu använder jag EF-S 17-85 f/4-5,6 IS USM när jag vill ha längre räckvidd eller EF-S 17-55 f/2,8 IS USM när inte ljuset räcker till.

För ännu längre räckvidd använder jag EF 28-135 f/3,5-5,6 IS USM, men den räknas ju inte som normalzoom, tycker jag, trots att den säljs som kitobjektiv i USA. (Pristillägg där ungefär 1300 kronor. Ett fynd för de pengarna!)

Jag är lite sugen på en EF 24-105 f/4 L IS USM, men den är väl lite för lång för att kallas för normalzoom och definitivt för dyr för att vara med bland mest prisvärda alternativen. Kanske vid nästa USA-resa...

ANNONS
Götaplatsens Foto