Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Den optimala vitbalansen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Numeric

Aktiv medlem
Tjena!

Jo! När man tar digitala bilder så gäller det ju att ge bilden så mycket exponering som möjligt utan att man får oönskade utfrätta ytor (utan att man översxponerar bilden altså...)

Detta gäller ju förståss för samtliga färkanaler i kameran. (Rött, Grönt och Blått i de flesta kameror)

MEN! Iannan man betraktar histogrammet för att avgöra hur exponeringen blev så vitbalanserar kameran bilden (och histiogrammet blir därmed påverkat). På detta sätt så flyttas kanalerna i förhållande till varandra...

Tex. Så görs den blå kanalen ljusare om man fotar i glödlampsljus. Detta borde kunna innebära att ett blått föremål fotograferat i varmt ljus ser ut att ha mer exponering än vad det egentligen har...

Så till min fråga: Vilken färgtemperatur motsvarar den minsta möjliga förskjutningen mellan kanalerna? Altså vilken färtemperatur avbildar på bästa sätt den verkliga exponeringen, oavsett vilka ljusförhållanden man har?

(Detta verierar givetvis med olika konstruktioner på Sensorer. (Jag har en Canon EOS 10D))

//Eric

PS. Om jag kände till denna temperatur så tänkjer jag börja ta alla mina RAW-bilder med endast den färgtemperaturen.

Själv har jag alltid sol som alternativ utomhus, förutsatt att jag inte vill ha någon speciell effekt. Annars så brukar jag ha Auto läget inomhus.

Numeric skrev:
Vilken färgtemperatur motsvarar den minsta möjliga förskjutningen mellan kanalerna? [...]

(Detta verierar givetvis med olika konstruktioner på Sensorer. (Jag har en Canon EOS 10D))
Enligt Adobes XYZ-->RGB-matris (som går att hitta i en DNG-fil, alternativt i källkoden till dcraw) är 5000 K (utan något "tint") RGB-värdet 0,50 1,00 0,75 och 4000 K 0,59 1,00 0,62.

Den enkla formeln för T-->XYZ slutar vid 4000 K, men som synes är färgtemperaturen där R och B är lika stora strax under fyra tusen.

kaw skrev:
Enligt Adobes XYZ-->RGB-matris (som går att hitta i en DNG-fil, alternativt i källkoden till dcraw) är 5000 K (utan något "tint") RGB-värdet 0,50 1,00 0,75 och 4000 K 0,59 1,00 0,62.

Den enkla formeln för T-->XYZ slutar vid 4000 K, men som synes är färgtemperaturen där R och B är lika stora strax under fyra tusen.

Grymt! Ska testa detta!

//Eric

ANNONS
Götaplatsens Foto