Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diabildskopior

Produkter
(logga in för att koppla)

skalmac

Aktiv medlem
Hej,

jag har sett att i England och USA så kan man skicka in en diarulle till labbet, och få tillbaka diabilderna + kopior 10x15 på alla bilderna, till ett överkomligt pris, men jag har aldrig sätt detta i Sverige, finns det något labb som gör det?? tycker det är en bra ide!

Förklaringen är antagligen att traditionella diakopior är omständigare och dyrare att göra än kopior från digitala minilabb (t.ex. Fuji Frontier) som såvitt jag har förstått kan göra kopior från positiv film lika snabbt och lätt som från negativ film (eller digitala bildfiler).

Problemet är antagligen att alla lokala smålabb inte har digitala maskiner än.

LeadHead skrev:
Förklaringen är antagligen att traditionella diakopior är omständigare och dyrare att göra än kopior från digitala minilabb (t.ex. Fuji Frontier) som såvitt jag har förstått kan göra kopior från positiv film lika snabbt och lätt som från negativ film (eller digitala bildfiler).
Problemet är antagligen att alla lokala smålabb
inte har digitala maskiner än.

snabbt och lätt är inte problemet utan snarare snabbt och repfritt. diafilm är inte avsedd att köras i automatnegativbanor och är därför inte ythärdad på samma vis som en c41 film. om man kör en diafilm i en automatbana för att få snabba (och därmed billigare diakopior) så löper man en risk att få skador i ytan som på en 10x15 kopia kanske inte syns men som uppförstorad på en duk syns tydligt.
om man istället plockar fram manuellmasken och kör bilderna så blir det troligen ett helt annat pris.

olle

Excellera har en sådan maskin, men det skiljer ändå 7 kr mellan neg och dia + moms. Vad jag förstod så ska det bara vara en knapptryckning (efter deras egen förklaring), men ändå så är det mer än 3 ggr så dyrt.

Men och andra sidan så är det ju inte sååå många man gör kopior på. Numera så scannar jag in bilderna och skickar dom till colormailer eller fotolabo. Scannern är inte billig, men tjänar in den på ca 1300 bilder :O)

ANNONS
Götaplatsens Foto