Annons

Diaförvaring - behöver råd

Produkter
(logga in för att koppla)

BAn

Aktiv medlem
Det blev ett ljusbord Gepe Slim Lite 2004 på julafton. Så nu blir det kanske lättare få ordning på alla dior...

Därmed är det dags att satsa på bättre förvaring. Jag har sökt på Fotosidan och funnit en hel del. Hängmappsystem från Tremasystem verkar nog bra för mig. Men vad är det jag skall ha? Tremasystems webbplats ger inte alltför god ledning.

Jag tror just nu så här:

Modulbox 3 - för hängande förvaring

TS24HR klar - för säker förvaring av ramade småbildsdia, som också kan läggas direkt på ljusbord

Hängskenor i plast - för repsäker hantering på ljusbordet

Jag är dock lite fundersam. Någon har frågat - men inte fått svar - om HR verkligen är arkivsäker eller om man borde välja HP istället. Jag kan dock inte hitta någon information om att det skulle vara olika plaster. Jag har bara hittat att HR har en skrivbar registerflik till skillnad från HP.

Har någon lite vägledning att ge mig?

Hej Bengt!

Jag var i samma läge som dig i våras. Jag valde Tremasystemet efter att ha provat flera. Jag har Modulbox 3 och är mycket nöjd med denna. Däremot var det inte lätt att komma rätt när det gällde hängmapparna. Jag ringde och frågade om mjukgörare mm fick dock inte något vettigt svar. Först köpte jag TS20H men dessa hade en helt vansinnig konstruktion där varannan rad stoppades i underifrån och låstes av diat under. Om man då hade ramar av olika tjocklek ramlade bilderna ut. Att ha öppningen nedåt i en hängmapp verkar inte så smart. Jag ersatte dessa med TS30H. I dessa sätter man in diabilderna från sidan och så låser man med en låsflik. Jag är mycket nöjd med dessa. Jag använder hängskenor av metall. Inga problem med repor den utstickande delen är lackad och har inga vassa kanter.

Lycka till!

/Göran

Jag använder kombinationen TS24HR och metallskena och Bisley arkivskåp vilket jag är nöjd med. Jag har inte provat TS24HP och kan således inte göra någon jämförelse mellan dessa.

Mapparna TS20H och TS30H är avsedda för att användas i pärmar.

Angående eventuell skada på bilderna från mjukgörare i plastfickorna hade tidningen Fotografi nr 9/93 en artikel av Lars Kjellberg om ämnet och vad han skrev om där då var bl.a att det hade kommit rapporter om att mjukgöraren dioktylftalat (DOP) skulle kunna vara skadlig för bilderna men att han själv efter 20 år inte hade skador på sina bilder och att en forskningsingengör 1979 efterlyst skadade bilder som förvarats i PVC-fickor för analys men att det aldrig kom in några. Samt att nyare fickor av mjukplast innehöll endast ett minimum av mjukgörare. Vad som hänt kunskapsmässigt efter att denna artikel skrevs känner jag inte till.

Tremasystem har en liten katalog på alla sina produkter där dessa är avbildade, som man kan beställa, vilket är till god hjälp när man ska bestämma sig för vad man ska köpa.

Tack Göran och Gunnar!

Då har jag mer på fötterna. Så skall jag nog mer oroa mig för arkivbeständigheten på mig själv än på diabildsarkivet, vad jag kan förstå.

Bengt

plastskenor-mindre plats

Väljer du metallskenorna får du plats med dubbelt så många mappar i varje modulbox. Plastskenorna är ganska tjocka så de tar plats.

Tack Tony, det var viktig information!

Jag var rädd att metallskenor skulle repa ljusbord och skanner, men det är tydligen ingen risk. Tar de dessutom mindre plats så är de väl ett bättre alternativ än plastskenor...

Jag har provat både TS24HP och TS24HR och rekommenderar HR-varianten av praktiska skäl. TS24HP är iofs utan mjukgörare, men det gör också att plasten är mycket spröd. Jag har många HP-hängmappar som har gått sönder trots att jag har hanterat dem försiktigt.

Jag har haft dior i HR-mappar i ca 20 år och än så länge inte märkt att diorna påverkas av mjukgöraren.

ANNONS
Götaplatsens Foto