Annons

Diagonalt streck

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Jag dokumenterade en fest under helgen och upptäckte efter några rutor ett diagonalt streck i sökaren. Bytte optik från EF 35-105 till 50mm f 1:8 men problemet fanns kvar. Misstänkte ett hårstrå i kameran eller något men hittade ingenting. Har nu framkallat filmerna och en diagonal linje finns på flera bilder men bara på typ var tredje ruta (fast jag tyckte mig se denna linje på alla rutor i sökaren). Undersökte kameran och optiken igen men då syntes ingen linje alls. Testknäppte några rutor till innan framkallning för några timmar sedan men ingen linje fanns då. Tittar i sökaren nu igen och ser ett diagonalt streck uppenbara sig:( Filmerna är inte torra så jag kan inte bifoga något ex.

Vad kan denna linje vara tro?

Senast ändrad:
tänkte föreslå fabrikationsfel på filmen, men så kom jag på att du såg strecket genom sökaren också... prismat o sökaren utesluter vi eftersom de inte skulle ge ngt på filmen heller. Ett fel på optiken skulle väl också ge problem på mer eller mindre varje bild som tas?

Något som fastnat på spegeln kanske? Eller i slutaren? som på något sätt lyckas med konststycket att hänga ner lite då och då, mer eller mindre slumpartat?

är ingen expert på kameror, men jag skulle nog sätta mig med en bra lampa och undersöka alla variationer jag kunde hitta. förstoringsglas kan också hjälpa.

Hårstrå som fastnat på spegeln så att det dels syns snett över spegeln och hänger ned under spegeln (närmast filmen) när den är uppfälld och stör bilden. Alltså hårstråt är långt och finns på båda sidorna av spegeln och eventullt fast i slutaren. Rekomenderar okulär besiktning av kameran utan objektiv med slutaren öppen och se om det finns något som stör genom att se igenomkameran från den position filmen sitter genom att öppna filluckan.

TAck. Jag har kollat så extremnoga jag bara kan med öppen slutare och lupp men ser inget. Nu ser jag inte heller diagonalen genom sökaren längre.. Knepigt att det bara syns ibland.

Om det skulle vara ett hårstrå som jag inte ser (har jä***gt dålig syn också) så kanske man skulle våga ge sig på att blåsa lite med hårfön eller handdammsugare från långt håll? eller är det helidiotiskt tro? Optiken har jag uteslutit som fel. Jag bytte ju t o m och har nu testat fyra olika optiker. Det är definitivt något i kameran som jag inte ser..

dammsugaren känns inte som en bra idé (rent instinktivt, men jag kan ju egentligen inte sånt här). hårfönen kanske om du kan få bort allt damm o annan skit i den. men förstoringsglas o pincett (om det skulle vara ett hårstrå) känns aningen säkrare. vet inte hur damm kan påverka bildresultatet... finns det ingen med bättre syn som kan hjälpa dig att kolla?

ANNONS
Götaplatsens Foto