Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

diameter på paraplyer till elinchrom?

Produkter
(logga in för att koppla)
.

hej igen, förlåt om jag tjatar men är det verkligen ingen som vet diametern på paraplypinnen till elinchrom och prolinca?
Det finns trots allt ganska många användare som registrerat att de har dessa blixtar.

Finns det en standard eller är det olika hos alla tillverkare?

Jag har nämligen en hel del paraplyer och tillbehör med 8mm stång och funderar på om dessa kommer att passa med elinchrom blixtarna.

Mvh Therese

Jag vet inte vilken storlek Elin har men jag vet att det skiljer i dimensioner mellan olika tillverkare. Ibland tilloch med inom samma tillverkare.

Greven

Om det är någon annan som undrar så är paraplyhålet 7mm på prolinca och elinchroms blixthuvuden

Mvh Therese

therese skrev:
Om det är någon annan som undrar så är paraplyhålet 7mm på prolinca och elinchroms blixthuvuden

Mvh Therese
Tack för informationen.

Då är det lite svårare att hitta (billiga) paraplyer till dessa. De flesta paraplyer har väl en 8 mm diameters pinne(?). (Såg att Scandinavian Photo hade mycket billiga paraplyer av eget märke)

Precis, i elinchroms brochyr står det " centred tube, only for 7mm EL-umbrellas" vilket förmodligen betyder att det är för att man inte ska kunna använda andra tillverkares paraplyer.

Så eftersom jag har en hel del saker med 8mm så får jag leta efter ett annat märke, eller sälja grejorna.

Är det nån som vet vilka märken som har 8mm hål?

Jag har alltid använt elinchrom tidigare så om jag inte hittar ett bra alternativ så blir det nog sådana ändå.

Nån som har några tips?

Hama och manfrotto har lösa paraplyhållare som du sätter mellan stativet och blixten. Tror de ligger runt trehundra kronor.

Hamas är i plast och manfrottos i metall, men i gengäld är Hamas aningen billigare.

tobias.e skrev:
Hama och manfrotto har lösa paraplyhållare som du sätter mellan stativet och blixten. Tror de ligger runt trehundra kronor.

Mina Elinchrome 600S har både det vanliga hålet mitt i blixthuvet för paraply, samt en hållare i stativfästet där man kan montera ett paraply med grövre pinne. Till dessa behövs således inga lösa paraplyhållare. Om man ändå skall köpa lösa hållare är Manfrotto betydligt hållbarare än konkurenterna med plasthandtag.

/Ulf Persson

ANNONS
Götaplatsens Foto