Annons

Digital Kamera och distorsion.

Produkter
(logga in för att koppla)

jaanK

Aktiv medlem
Jag har en enkel digitalkamera
Olympus 3020. I kortaste vidvinkeln motsvarande 32mm så har objektivet ganska kraftig distorsion. Det som borde varit en rak horisontell linje i överkant buktar uppåt.

Tillsammans med kameran kom ett enkelt bildbehandlingsprogram. Det är inte avancerat alls men det känner till distortionen för optiken på 3020. Om man inte har pajat den digitala informationen om brännvidd som finns i bildfilen så kan programmet korrigera distorsionen. Jag blev lite imponerad!

Fråga:
gör andra tillverkare likadant ?

Får vi i framtiden kameror där optiken och mjukvaran är designade tillsammans så att sådant som är lätt att korrigera med mjukvara görs där och sådant som måste fixas optiskt sker i optiken?

Visst är det fiffigt. Man förlorar ju lite skärpa men det är det ofta värt.

Har man inte en dylik Olympus utan en annan digitalare eller kanske rentav en kamera med film så finns Photoshoppluginen Andromeda Lensdoc som fixar samma sak. Den har dessutom perspektivkorrigering om man nu tycker att det är jobbigt att fixa med Photoshops Omforma perspektiv.

Tanken om samarbete mellan optik och mjukvara har slagit även mig. Det borde ju finnas en möjlighet för tillverkare att kompromissa bort korrigering av distorsion och dylikt om det innebär att det blir enklare att bygga skarpa ljusstarka objektiv. Det blir säkert verklighet nu när kamerorna börjar komma upp i upplösning, för det behövs ju ett visst överskott av information för att motivera tappet som sker vid interpoleringen.

Problemet dyker då upp då man inser att programvaran är bara för Windows. Så vi som sitter med antigen Linux eller Mac eller något annat får klara oss utan.

Det är dåligt.

Mitt förslag är att de fixar till optiken istället.

Panorama Tools fixar biffen för Linux och Macintosh. Gratis dessutom, men en viss inlärningströskel. Så misströsta inte :)

jaanK skrev:
Fråga:
gör andra tillverkare likadant ?
Har inte hört talas om det tidigare. Hur mycket suddigare blir bilden efter att du använt Olympus program?

Det vore nog betydligt bättre med exakta parametrar för Panorama Tools-filtret "correction". Då kan man välja interpolationsmetod och kan - om man har lust att vänta lite längre - få bilder som inte märkbart förlorar i skärpa.

Jag tycker Olympus gör ett hyggligt jobb,
det är ingen bra bild men
orginalet är 2048 x 1536 3Mpx

distortionsfiltret tar 10 sec på sig
600mhz pentium

bilden visar en 8% bild av orginalet övre vänster
den korrigerade övre höger
detalj orginal vänster
detalj korrigerad höger.

båda deltaljbilderna är exakt samma
utsnitt från övre vänstra hörnet.

Som synes måste man flytta pixelinformation rätt
rejält.

--------
Det som jag tycker är så snyggt är att
olympus applicerar rätt mängd korregering beroende på brännvidd vid exponeringen. I tele läget blir distortionen åt andra hållet men det vet filtret om.

Jag har provat andra bilder utan tydliga raka linjer. Där kan man i orginalet inte alls se att något är fel men när man korregerar så blir det ändå stora skillnader.

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    47.5 KB · Visningar: 233
ANNONS
Götaplatsens Foto