Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital v.s. analog signal till bildskärmen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Har precis köpt mig en ny bildskärm - Eizo S2433W. En av finesserna är att det sitter en liten ljussensor fram på ramen. Tanken är att sensorn skall justera ljusstyrkan på skärmen utefter omgivningen ljus. Dock så fungerar inte detta med min skärm. Har läst FAQ och svaret är

För att funktionen skall vara aktiv, så måste skärmen kopplas via den analoga utgången. Den digitala signalen är alltid optimerad, så där behövs inte funktionen (fritt översatt)

Från deras hemsida.
Optimerad ljusstyrka med Auto EcoView
En Auto EcoView-sensor i skärmens framsida (en förbättring av den som tidigare kallades BrightRegulator) mäter ljuset i omgivningen och optimerar skärmens ljusstyrka så att den motsvarar den som när man tittar på ett pappersark vid typisk kontorsbelysning. Eftersom skärmen aldrig är för ljus, minskas ansträngningen för ögonen samtidigt som strömförbrukningen sänks med upp till 43 % jämfört med när skärmen används med Auto EcoView avstängd och har fabriksinställningen för ljusstyrka på 100 %.

Är det så? Det finns en smart funktion men den går inte att aktivera när skärmen kopplas via den digitala ingången. Är det någon idag som kopplar sin skärm analogt? Skall jag använda någon annan typ av koppling? Skärmen har även dessa ingångarna

Video Input Terminals D-Sub mini 15 pin, DVI-D 24 pin (with HDCP), DisplayPort (with HDCP) Audio Input Terminals 3.5 mm stereo jack

Har precis köpt mig en ny bildskärm - Eizo S2433W. En av finesserna är att det sitter en liten ljussensor fram på ramen. Tanken är att sensorn skall justera ljusstyrkan på skärmen utefter omgivningen ljus. Dock så fungerar inte detta med min skärm. Har läst FAQ och svaret är

Den smarta lösningen är att inte använda denna funktion, utan att se till att du har samma ljusmängd i rummet när du bearbetar dina bilder. Jag har aldrig sett en funktion som kompenserar fullt ut för den skillnad i hur vi ser på bilderna när det är ljust eller mörkt i rummet.

Denna kompensation är säkert utmärkt för att göra det bekvämt att arbeta med texter, så att skärmen känns lagom ljus under olika förhållanden. För bildbearbetning är det den första funktionen jag stänger av när jag testar en skärm.

Stefan

Det verkar ju vrickat. Om det handlar om att skärmen ska ge ungefär samma luminans som ett papper i aktuell belysning, så är det ju en analog funktion, som egentligen inte stör den digitala, och därför kunde tillämpas också på en bild som byggs via digital signal.

Jag tycker att det verkar skumt och att någonting är fel. Men det är så klart fullt möjligt att de har konstruerat den så dumt att sensorn är oanvändbar.

Jag hade en skärm i SX-serien hemma ett kort tag och där fungerade då funktionen med digital ingång, om man ville. Sedan åkte skärmen tillbaka för att jag inte stod ut med antireflexbehandlingen och att den var synbart ojämn vänster-höger i ljusstyrka, men det är en annan historia.

Sedan är det väl som sagt bäst att få rätt på omgivningsljuset istället, men det är inte alltid så lätt om man inte har en bunker avsedd för bildskruvande.

Sedan är det väl som sagt bäst att få rätt på omgivningsljuset istället, men det är inte alltid så lätt om man inte har en bunker avsedd för bildskruvande.

IKEA:s mörkläggningsgardiner fungerar bra om man inte har en bunker.

När du höjer eller sänker omgivningsljuset förändras hur vi ser bildens kontrast, och inget justerande av ljusstyrkan kan kompensera för det.

OK. Min ambition är att få skärmen så lik en pappersutskrift som möjligt. Skall jag vara nördig, så skall jag dra ner rullgardinen (har faktiskt en) och tända upp taklampan som är laddad med lysrör. (Dessa lysrör är av den typen som en annan tråd rekommenderade men just nu kommer jag inte åt lampan för att läsa av märkningen.)

Tips på grundinställning på skärmen?
Det lutar åt 5900K istället för 5500K.
Gamma 2,2
Brightness 80

Har 3 programerbara snabblägen. Detta skulle vara det s.k. Fotoläget.

Tänkte skriva ut några olika bilder för att ha som jämförelsematerial. Om jag kalibrerar skärmen och därefter jämför med utskrifterna. Är det OK att efterjustera via kalibrerings programvaran det sista efter "lite tycke och smak". (Finns ett sådant läge) Dvs om bilden blev lite mörkare än vad skärmen visar eller att utskriften drar iväg i någon ton. Jag kan tänka mig att finkalibrera skärmen efter

1. Det lokala labbet
2. Crimsson
3. Kontorsarbete o web

Vad är Era tankar kring detta?

OK. Min ambition är att få skärmen så lik en pappersutskrift som möjligt. Skall jag vara nördig, så skall jag dra ner rullgardinen (har faktiskt en) och tända upp taklampan som är laddad med lysrör. (Dessa lysrör är av den typen som en annan tråd rekommenderade men just nu kommer jag inte åt lampan för att läsa av märkningen.)

Tips på grundinställning på skärmen?
Det lutar åt 5900K istället för 5500K.
Gamma 2,2
Brightness 80

Har 3 programerbara snabblägen. Detta skulle vara det s.k. Fotoläget.

Tänkte skriva ut några olika bilder för att ha som jämförelsematerial. Om jag kalibrerar skärmen och därefter jämför med utskrifterna. Är det OK att efterjustera via kalibrerings programvaran det sista efter "lite tycke och smak". (Finns ett sådant läge) Dvs om bilden blev lite mörkare än vad skärmen visar eller att utskriften drar iväg i någon ton. Jag kan tänka mig att finkalibrera skärmen efter

1. Det lokala labbet
2. Crimsson
3. Kontorsarbete o web

Vad är Era tankar kring detta?

Om lysröret har en beteckning som säger 950 ligger du rätt till. 9XX står för färgåtergivningen, ju högre siffra desto bättre återgivning. X50 står för färgtemperaturen, alltså 5000K.

Att välja rätt färgtemperatur och ljusstyrka sker precis som du beskriver, dvs man jämför en utskrift med bilden på skärmen. För att det ska bli perfekt behöver du ett bra betraktningsljus, som ska ge en färgtemperatur på 5000K och en belysningsintensitet på 500 lux.

Betraktar du bilden i ditt vanliga rumsljus kommer du alltid att tycka att skärmbilden är ljusare. Rumsljuset ska bara vara 50 - 100 lux.

ANNONS
Götaplatsens Foto