Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital Videokamera lämpad för skidåkning

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan-A

Aktiv medlem
Hej, jag inser att det inte är säkert denna frågan hör hemma just här men jag hittar ingen lämpligare forumskategori.

Jag är ute efter en digital videokamera som kommer att användas i huvudsak till att filma skidåkare i bana.

Det är rätt tuffa krav som ställs då, bland annat
- Tålig
- Batterikapacitet även under kyla
- Motljuskompensation eller liknande
- Bra slow motion-uppspelningsmöjligheter
- Liten och smidig

Prisidé är runt 10 000kr

Är dessa krav omöjliga att uppfylla eller är det någon som har tips, idéer eller erfarenheter av någon DV-kamera som kanske skulle fixa detta?

Alla svar uppskattas.
Tack på förhand

Tror det är svårt att klämma in då budgeten är 10000:-. de flesta kameror i denna prisklass har svårt att ställa in ljus i snöiga förhållanden. Om du då dessutom ska ha en kamera med lång optisk zoom (för att täcka så mycket som möljigt) blir det ännu svårare. Leta efter En begagnad 3ccd-kamera typ Canon XM-1, XM-2 eller dyligt. Xm-2:an kan man få för runt 15000:- beg. och 20000.- ny. Den har en mycket bra 3ccd-sensor samt en optik av Canons L-klass som erbjuder x20 zoom. Ljusstyrkan är mycket bra.

Är själv mycket nöjd.

Den klarar det du vill göra och är smidigare än Sonys dito.

http://se.pricerunner.com/sound-and...1&a_305=&a_306=&a_2603=&a_300=&a_2629=&a_304=

Bilagor

• xm2.jpg
    xm2.jpg
    7 KB · Visningar: 435
Det behöver inte duga för sändning, det primära är att den fixar snö bra samt är tåligare mot kyla och fukt än snittet.

För ett år sedan kostade Sonyn 25000:-. Grejen är den att kamaror med sämre sensorer inte pallar de omställningar snön gör för ljuset.

Klart att vissa är OK, men du får tänka på att billigare kameror har mindre sensor och sämre optik. TRV 950 är en MYCKET kompetent kamera för runt 14-15000:-. I detta fall tycker jag att det är värt att sikta lite högre på en gång (jämfört med digitala stillbildskameror) då man inte köper till optik.

Jens som filmat en hel del snowboard..

Tack för dina tips Jens, bra att få höra av någon som har erfarenhet.

Kameran kommer primärt att användas för att filma skidåkare i backen för att sedan kunna analysera åken i slow motion.

Dvs tålighet och hållbarhet prioriteras mycket högre än bildkvalité.

Har du några erfarenheter av hur kamerorna beter sig vid 20 minusgrader? Säljare säger att LCD displayen spricker och att kameran går sönder osv. Det gör mig rädd.

Finns det möjlighet att spela upp i slow motion på DV-kameror förresten?

Eftersom de flesta DV-kameror har en videouppspelningsfunktion så finns det möjlighet till slowmotion. Ska du titta direkt på kameran kan en 3.5" skärm vara att föredra (tvr950 tvr80).

Hur har du tänkt filma skidåkarna?

På stativ eller frihand?

Man måste vara medveten om att så kameror brukar vara = mycket skakningar. En stor kamera lättare att hålla still. Bildstabilisator kan vara bra att ha.

Filmar man på stativ under OK förhållanden duger en billig kamera bra.

De flesta kameror som är lite dyrare brukar ha någon sorts tätning mot väta och damm.

Lycka till med valet.

Jag har haft min XM-2:a ute i runt -20. Kan inte svara för andra, men jag skulle tro att det oftast går OK.

Semi-pro kameror ska i de flesta fall klara regn och stänk mm. Jag blev själv väldigt förvånad att se trv950 så billigt. Kanske är det ett fel hos försäljaren. Men finns den så billigt skulle jag själv slå till direkt..

Ska man åka skidor och samtidigt filma är ett handtag av denna typ MYCKET användbart..

Bilagor

• xm2.jpg
    xm2.jpg
    11.5 KB · Visningar: 380
Jag har haft en trv950. Helt ok kamera får jag säga. 3ccd är viktigt tycker jag, ger mycket bättre kvalité
Dock skulle jag ljuga om jag sa att 950 har den bästa byggkvalité. Den känns ganska ömtålig tycker jag. Den fungerade dock bra att filma med länge vid runt 0 grader. Jag gav upp innan kameran.
Jag har klämt lite på en Sony DSR-PDX10P, som verkar bygga lite på samma konstruktion. Man märker dock att detta är en proffskamera, byggkvaliten är i en helt annan klass. Den är egentligen inte jättedyr men klart dyrare än 10k.

Nu kanske inte ljudet verkar vara det primära för dig men de inbyggda mikrofonerna kan man kanske likställa med inbyggda blixtar i stillbildskameror; funkar i nödfall men man ska inte räkna med att resultatet blir speciellt bra. En extern mic är at föredra.

Men behandlar du bara kameran lite snällt tror jag en 950 kan funka. Jag har dock inte testat den i snö.

//Ola - som leter beg xm1/xm2 men som egentligen skulle vilja ha en dv-cam-kamera....

Visst skulle det vara kul med DV istället för mini-DV, men jag tycker inte riktigt det är värt prisskillnaden. Visste inte att TRV950 har tveksam byggkvalitet. Min XM-2:a kanns väldigt bra och har fått varit med om mycket.

Nej, eftersom att jag bara leker med dv som glad amatör är det inte alls befogat med en dv-cam-kamera...men det skulle vara kul att ha=)

Jag vet inte om jag skulle säga att 950 egentligen har tveksam byggkvalité. Den har nog den kvalite man kan räkna med för de pengarna. Jag har bara använt den till filmning under ganska stillsamma förhållanden och då var det inte några som helst problem med byggkvalitén. Men den känns lite plastig. Jag skulle vara lite orolig om jag hade den i lite tuffare miljö, typ i en skidbacke med massa väta och rejäl fart både här och där.

Jag tycker att Sonys vx2000/2100, Canon xm1/2 och xl1 har klart bättre byggkvalité än andra kameror på komsumentmarknaden (sedan kan man ju diskutera om detta är konsumentkameror...). De ligger helt klart i klass med dyrare broadcast-utrustning. Iaf. den jag har haft kontakt med, vilket inte är överdrivt mycket men dock=)

//Ola.

Låter som att man borde satsa på en semipro, men den får inte kosta 20kkr tyvärr, undrar fortfarande om någon har några synpunkter på sonys HC1000 som det just nu lutar åt :)

Mvh
Johan

Jag tror att detta är en bra kamera för sin prisklass. Jag är lite osäker på vilken typ av 3ccd-sensor som sitter i kameran, samt dess optik. Jag vet att trv950 sensorn var bra. Om Sony förvaltar detta arv i HC1000 så verkar den vara ett klipp.

Även Panasonic har gjort bra 3ccd-kameror i konsumetområdets överkant..

Jag tror att Sonyn räcker långt..

skulle du våga använda den i backen i 20 minusgrader för att sedan förvara den i innerfickan eller en väska under åkning?

det är där min sko klämmer, köper man en pryl i den prisklassen vill man ju gärna att den håller för det den ska användas till :)

Någon som har Sony DCR-HC1000? Funderar på att byta min xm-2:a mot denna pga det smidiga formatet.. Skulle vara kul att höra några omdömen..

ANNONS
Götaplatsens Foto