Annons

Digitala brännvidder

Produkter
(logga in för att koppla)

Desmodromic

Aktiv medlem
Jag har fotat analogt på fritids-amatörnivå i några år (betoning på amatör) och har nu bestämt mig för att skaffa en digital systemkamera. Canon EOS D400, Nikon D80 eller Sony Alpha 100....lite virrig blir man. Jag tar gärna emot tips på vad jag skall välja.

Förvirring uppstår när jag skall jämföra brännvidder, i min tidigare trygga analoga värld var en 135;a ett kort tele som funkade fint vid ex.vis porträttfotografering, en 50;a var lika med normal o.s.v. Men nu levereras "kit-objektiv" ex.vis 18-55, eller 18-70 som uppenbarligen motsvarar helt andra brännvidder i den analoga världen. Kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen lite.

Kameran kommer bl.a. att användas för att plåta hästar vid ridevenemang, vilka objektiv rekommenderas?

Jag är helt ny här på Fotosidan som redan har lärt mig mycket. Hälsn/Lasse

Välkommen till fotosidan får man börja med att säga då. :)

Kommer säkert dyka upp fler frågor framöver och då kan denna sök funktion vara av värde:

http://www.fotosidan.se/forum/search.php

Sällan någon fråga inte har dryftats innan och det finns oanade skatter i forumets arkiv.

Ang din fråga.

Brännvidden är alltid samma, ett 135mm objektiv är alltid 135mm, vilken kamera du än väljer.

Det som skiljer är utsnitet som i sin tur ger sken av en sk brännviddsförlägning på sensorn. Anledningen är inte särksilt invecklad. Det beror helt enkelt på att digitala sensorer är mindre i fysisk storlek än 35mm filmen. På en canon 400D tar du brännvidden x 1,6 så får du den "nya" brännvidden. Men det som sker är helt enkelt att eftersom du använder vanlig optik på en digital mindre sensor så kommer helt enkelt inte hela bilden med på sensorn och därmed skärs kanterna bort och du får ett utsnitt som ger sken av större brännvidder.

Men en digital sensor som är lika stor som 35mm filmen ger alltså exakt samma resultat som på film. Den billigaste digitala kameran med denna sensor är Canon EOS 5D.

Canons kameror multiplicerar du alltså med brännvidd x 1,6 förutom några få andra Canon kameror som har lite andra storlekar, men dukommer nog inte i kontakt med dom kamerorna just nu om du siktar på EOS 400D.

Väljer du andra kameramärken så kolla deras sensor storlekar. Det är den som avgör vad du ska multiplicera med.

Här är en länk som visar några vanliga sensorstorlekar. Som du ser har kompaktkameror väldigt små sensorer. Det är därför deras brännvidder går ner emot fem-sex millimeter. Klipper man ut 6x4mm ur ett vanligt negativ (36x24mm) så blir det ju en rejäl teleeffekt på "6 gångers förlängning".

http://www.dpreview.com/news/0210/02100402sensorsizes.asp

De flesta digitala systemkameror har sensorer som är 18x24mm (Olympus, Sony) eller större. Kameror med 36x24mm sensor finns, men är inte billiga.

ANNONS
Götaplatsens Foto