Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkamera för pappas gamla samling

Produkter
(logga in för att koppla)

Kamicaze

Ny medlem
Jag har tidigare bara använt kompaktkameror men tänkte nu köpa en systemkamera.
Jag har i princip ingen koll på hur något fungerar men om jag har förstått det rätt
så kan man använda gamla objektiv med bra resultat.

Jag hittade bl.a. dessa som låg och skräpade:

Objektiv:
Nikon 135mm 1:2.8
Nikon 52mm
Vivitar 28mm 1:2.8 wide angle
Panagor 300mm 1:5.6 reflex

Blixt
Topca 330 ttl

Kamera
Nikon FM2

1. Är det värt att välja en kamera för att få dessa att fungera till?
  2. Tips på kameror? Jag har tänkt något i de lägre prisklasserna.
  3. Vad blir det för skillnad på en dyr emot en billigare kamera?
  4. Något annat jag bör veta?

Tack på förhand!

Vad jag har hört så fungerar alla nikon objektiv från 1958 och framåt ihop med dagens kameror,förutom nya v och j serien, förutom autofokus och dylikt beroende på objektiv och hus.
Alla kameror är bra idag så länge motivet står still, när det börjar röra på sig och bli mörkare så ställs mera krav på huset och objektiven.
Köp en nikon med kitobjektiv och testa teleobjektiven för att se om det lockar.
28mm objektivet motsvarar bildvinkeln av ett normalobjektiv på aps-c sensorn.
Blixten tror jag inte fungerar på en ny kamera.

Generellt kan man säga ju "proffsigare" kamerahus desto bättre fungerar de gamla manuella objektiven. Ljusmätning och annat fungerar utan problem.
Det finns kompatibilitetstabeller för vad som passar med vad, jag kan inte utantill den här tiden på dygnet vad som är lämpligt till dina objektiv. Gamla D1 och D2 funkar bra, men är ju lite "ålderstigna" idag. FM2-huset är fortfarande eftertraktat och lättsålt och ligger i samma prisklass som en D1 gissar jag.
Om du skaffar ett digitalt kamerahus kommer du att vilja skaffa andra objektiv (med autofokus).

Visst är det tre fina objektiv, för en seriös entusiast. Men med en beg AF-S DX 18-105 VR för 1500kr får du typ samma funktion i ett enda objektiv. Med både autofokus och bildstabilisering. Sätt den på en beg D90 för 3500kr och du är klar.

Du kan fortfarande använda de gamla objektiven om/när du vill.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto