Ska hålla en presentation i en förening. Är van vid diapresentationer men nu blir det digitalt. Tänkte lägga upp en powerpointpresentation och undrar då hur man bäst sparar en bild för att inte förlora skärpa. Om jag tar den ursprungliga bilden och anger att den ska sparas i en viss procent så att den fyller ut skärmen, förlorar den skärpa då?
Dessvärre vet jag inte upplösningen på projektorn och jag vill kunna återanvända presentationen även i andra projektorer.
Annat att tänka på när det gäller färgprofiler etc? Kopplingar mellan dator och projektor (har HDMI på min bärbara)?
Hälsningar
Joakim
Jag använder Faststone Image Viewer till bildvisning i projektor.
www.faststone.se Använd site 2 vid nedladdnin, enklast så.
Programmet behöver ställas in en del för att fungera väl enligt min åsikt. Är du intresserad kontakta mej så skickar jag en textfil med inställningsförslag som jag provat ut under flera års användning.
Programmet hanterar både Adobe RGB och sRGB rätt och öppnar de flesta rawfiler.
Om du inte vet projektorns upplösning så gör bilderna 960 x 720 pixlar. Fixas i FSIV där man också gör en liten skärpning av den förminskade bilden innan man sparar den under nytt namn. Behöver bilden beskäras och roteras kan man göra det också innan man sparar. Har du stående bilder gör du dem 720 pixlar höga.
Tagga sedan de bilder du ska ha med och öppna de taggade bilderna i ett eget fönster. (görs med en knapp uppe till höger som har samma färg som taggen)
Sortera bildena på "ljusbordet" i den ordning de ska visas genom att dra dem dit de ska. Man kan lägga in text i bilderna, görs lämligen i samband med förminskningen, men det går också bra att skriva särskilda textsidor som hanteras som bilder.
Markera första och sista bilden på ljusbordet med skift nedtryckt som vanligt. Gå till Create i menyraden, Slide show builder, välj "Background color" (det är den bakgrund som kommer att ses om din bild inte täcker hela projektorns bildyta. Mörkt neutralgrått föreslås.) Man kan ställa visningstid på bilderna, men det blir då samma på alla, jag föredrar att växla själv om jag pratar till bilderna.
Fundera på övriga förslag, men ge f-n i "Strech small images" och "Resize using JPG...... , för då skalar programmet om bilderna och det var ju det som skulle undvikas.
Man kan lägga till musik, eller tal om man vill. Till höger väljer man lite annat, titel och vinjettbild.
När du är klar trycker du "Create" och efter en liten stund är det klart. Allt finns nu i en fil som kan köras på vilken pc som helst utan att FSIV är installerat. Man kan köra direkt från ett usb-minne eller en cd. Har du manuell bildväxling kan du göra det med musknapparna, hjulet eller piltangenterna.
Observera att de bilder du har använt till slideshowen ligger kvar och har bara kopierats över till showfilen.