Annons

Digitalt föredrag

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Ska hålla en presentation i en förening. Är van vid diapresentationer men nu blir det digitalt. Tänkte lägga upp en powerpointpresentation och undrar då hur man bäst sparar en bild för att inte förlora skärpa. Om jag tar den ursprungliga bilden och anger att den ska sparas i en viss procent så att den fyller ut skärmen, förlorar den skärpa då?
Dessvärre vet jag inte upplösningen på projektorn och jag vill kunna återanvända presentationen även i andra projektorer.
Annat att tänka på när det gäller färgprofiler etc? Kopplingar mellan dator och projektor (har HDMI på min bärbara)?

Hälsningar
Joakim

Det är ganska omöjligt att optimera skärpa i en förminskning om du inte vet projektionsupplösningen... :)

Om programmet du presenterar i ändå måste skala om bilden ännu en gång innan den skickas till grafikkortet så är du ju utlämnad till vad för skalningsrutin programmet använder... (PowerPoint? - har en direkt vedervärdig resample-algoritm!)

Har du inte en skärmkaliberingsutrustning som klarar projektorer så är du också här på manuell bas. Ställ så gott det går innan du drar igång med publik. Oftast är det sRGB-simulering som gäller.

Kan du inte ringa nån och kolla vad det är för projektor? Photoshop skalar om bilder betydligt bättre än MS PP, även om det finns massvis med ännu bättre val. Arbetar du i windows finns t.ex "irfanview" gratis, och det hanterar omskalningar betydligt bättre än Photoshop. Tänk på att ställa om algoritmen till "Lanczos" om du använder irfanview, för bästa kvalitet - och så slipper du skärpa bilderna efter omskalningen.

Jag använder Lightroom för att plocka ihop och skala om bilderna till olika visningar. Lägger bilderna i collections i LR, sorterar och fixar till dem. Exporterar dem med rätt upplösning, sRGB, skärpning för skärm och med numrering i den ordning de ligger i collectionen. Sen dumpar jag in dem i Keynote (Powerpoint för Mac).

Tackar för svar. Har tyvärr inte Lightroom. Jag brukar fixa rawbilderna först i Capture NX (som anges vara bättre på att ta hand om NEF-filer än Lightroom). Sedan plockar jag över dem i Photoshop Elements (har 6.0). Där fixar jag storlekar och slutskärpning och sparar för web eller presentationer.
Synd att Powerpoint är hopplöst att använda och få vettig skärpa på projektorn (eftersom programmet är helt uselt på att skala om bilder om jag förstår rätt).
På dataskärmen ser det bra ut om man använder Powerpoint. Dess fördel är ju om man vill kunna blanda text och bilder.

Diabilder har sina fördelar. Bara att välja ut bra bilder och stoppa i rätt ordning i magasinet. Tänk om det kunde vara så också i den digitala världen!

Joakim

Diabilder har sina fördelar. Bara att välja ut bra bilder och stoppa i rätt ordning i magasinet. Tänk om det kunde vara så också i den digitala världen!

Med Lightroom är det ju nästan det.

Och dessutom kan du ha samma bild i flera olika bildspel utan att behöva göra diaduplikat!

Ska hålla en presentation i en förening. Är van vid diapresentationer men nu blir det digitalt. Tänkte lägga upp en powerpointpresentation och undrar då hur man bäst sparar en bild för att inte förlora skärpa. Om jag tar den ursprungliga bilden och anger att den ska sparas i en viss procent så att den fyller ut skärmen, förlorar den skärpa då?
Dessvärre vet jag inte upplösningen på projektorn och jag vill kunna återanvända presentationen även i andra projektorer.
Annat att tänka på när det gäller färgprofiler etc? Kopplingar mellan dator och projektor (har HDMI på min bärbara)?

Hälsningar
Joakim

Jag använder Faststone Image Viewer till bildvisning i projektor.
www.faststone.se Använd site 2 vid nedladdnin, enklast så.

Programmet behöver ställas in en del för att fungera väl enligt min åsikt. Är du intresserad kontakta mej så skickar jag en textfil med inställningsförslag som jag provat ut under flera års användning.

Programmet hanterar både Adobe RGB och sRGB rätt och öppnar de flesta rawfiler.

Om du inte vet projektorns upplösning så gör bilderna 960 x 720 pixlar. Fixas i FSIV där man också gör en liten skärpning av den förminskade bilden innan man sparar den under nytt namn. Behöver bilden beskäras och roteras kan man göra det också innan man sparar. Har du stående bilder gör du dem 720 pixlar höga.

Tagga sedan de bilder du ska ha med och öppna de taggade bilderna i ett eget fönster. (görs med en knapp uppe till höger som har samma färg som taggen)

Sortera bildena på "ljusbordet" i den ordning de ska visas genom att dra dem dit de ska. Man kan lägga in text i bilderna, görs lämligen i samband med förminskningen, men det går också bra att skriva särskilda textsidor som hanteras som bilder.

Markera första och sista bilden på ljusbordet med skift nedtryckt som vanligt. Gå till Create i menyraden, Slide show builder, välj "Background color" (det är den bakgrund som kommer att ses om din bild inte täcker hela projektorns bildyta. Mörkt neutralgrått föreslås.) Man kan ställa visningstid på bilderna, men det blir då samma på alla, jag föredrar att växla själv om jag pratar till bilderna.

Fundera på övriga förslag, men ge f-n i "Strech small images" och "Resize using JPG...... , för då skalar programmet om bilderna och det var ju det som skulle undvikas.
Man kan lägga till musik, eller tal om man vill. Till höger väljer man lite annat, titel och vinjettbild.

När du är klar trycker du "Create" och efter en liten stund är det klart. Allt finns nu i en fil som kan köras på vilken pc som helst utan att FSIV är installerat. Man kan köra direkt från ett usb-minne eller en cd. Har du manuell bildväxling kan du göra det med musknapparna, hjulet eller piltangenterna.

Observera att de bilder du har använt till slideshowen ligger kvar och har bara kopierats över till showfilen.

Nåja, ta min kommentar med en liten nypa salt - det är ju inte KATASTROF att använda powerpoint - men du får knappast optimalt resultat...

:)

Jag brukar själv vara lite petig när jag ska visa mina bilder för folk, så det kan hända att jag överreagerar. Men du får ett bra resultat med vilket av förslagen som helst - FastStone har jag också använt, rekommenderas!

De vanligaste projektorupplösningarna är ju 1280x720 eller 1024x768 så 1024x720 är nog en bra kompromiss - beroende på vilket format dina bilder är i nu... Men som jag förstod det så skulle du blanda text osv mellan bilderna? Annars funkar det ju att köra allt i ett bildvisarprogram istället.

Laddade hem FastStone. Väldigt trevligt och snabbt program. Gillade gränssnittet direkt. Laddade hem en provversion av Lightroom men den kändes inte alls så trevlig att jobba med, speciellt inte med en prislapp 2800:- mer än FastStone (gratis). Grundfix av RAW-bilderna duger tills vidare Capture NX och PSE för.

Joakim

ANNONS
Götaplatsens Foto