Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DIY bouncer till lilla FL-LM3 med den till Nissin Di28

Produkter
(logga in för att koppla)

Lazarus-66

Aktiv medlem
Helst vill man kanske ha en bouncer lite längre fram och det går väl göra nån liten krage runt blixten.
Nu testar jag denna lösning utan åverkan på blixten.

Bouncern är alltså JJC's för Nissin Di28, men jag har tagit bort fästena på sidorna.
Jag har även mattat ner fronten med grovt sandpapper, för jag tyckte bouncern var lite för genomskinlig och det sänker effekten lite också.
Jag försöker få till ett sätt att ha kit-blixten till närbilder och nästan makro.

Små korta platta genomskinliga håruppsättningssnoddar håller bouncerna ganska bra på plats.

PB030028.jpgPB030029.jpg
Tanken är att snoddarna ska kunna sitta kvar vid blixt utan bouncer och påverka så lite som möjligt.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag såg ett tips nånstans minns inte var) om att sylt och marmelad-förpackningar på hotellfrukostar passar rätt bra som diffusor ("bouncer") för FL-LM3. Man bör dock äta upp marmeladen först.
 

apersson850

Aktiv medlem
Men diffusor och bouncer är inte samma sak, som jag förstått det.

En diffusor sätter man som en mössa över blixthuvudet. Den sprider ut ljuset mer i olika riktningar, men det enda den uppnår ensam är att försvaga ljuset, för en större del av det hamnar utanför bilden.
För att diffusorn ska göra avsedd verkan måste ljuset från den reflekteras i något, en bouncer, för att därefter träffa motivet. Den verkan diffusorn har då är att ljuset är mer utspritt redan när det träffar bouncern, så effekten på motivet blir att ljuskällan blir större.

Den gång diffusorn kanske har en verkan ensam är väl då i det andra inlägget ovan, där jag kan tänka mig att blixten är så nära motivet att den inte kan lysa ut hela på egen hand. I så fall är det förstås nyttigt att ha ljuset mer spritt redan när det lämnar blixthuvudet.
 

PMD

Aktiv medlem
Grunkan på TS bilder är en diffusor. Mitt tips gäller också en diffusor. Jag skrev "bouncer" inom citationstecken eftersom såna grejer ofta (felaktigt, som du påpekar) brukar kallas så.

Ja, för makro kan en enkel diffusor på en kameramonterad blixt vara användbar.
 

Lazarus-66

Aktiv medlem
Ja, de benämns felaktigt lite här och var, även i webbutiker.

Engångsförpackningstipset har jag också sett.
Och det finns lite större som man kan skriva ut med 3D-skrivare, men jag vill ha nåt litet, som lättare hamnar i väskan.
Eftersom jag inte hittat förslaget med just denna, så la jag upp det.

Hmmm, jag har ju en liten vit/silver reflektorskärm.
Då kommer jag också testa att studsa ljuset mot den.
Blixten hamnar oftast riktad mot kameran för att sladden ska ligga bättre ändå, så om diffusorn gör lite och sen studsar ljuset mot reflektorn.

Tack för input! Då har jag några alternativ att testa mig igenom :)
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
ANNONS