Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DIY Mellanformat bakstycke

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Dent

Aktiv medlem
Jag fick en idé under lunchen. Hur man skulle kunna bygga ett mellanformatsbackstycke där man använder sin APS-C kamera. På ett mellanformatsobjektiv bygger man ett bakstycke som objektivet sitter fast på. Själva bakstycket där kameran ska sitta är rörlig så att man kan flytta omkring kameran i fasta positioner. För att få en 4x4-bild så flyttar man kameran till 2x3 positioner och tar totalt 6 exponeringar. Dessa stitchas senad ihop. För 6x6 blir det 3x4 positioner och 12 bilder
Efter en del googlande så hittade jag en lösning för storformatskameror och fullformats sensor.
http://www.multistitch.com/ och en test av den http://www.luminous-landscape.com/reviews/accessories/multi.shtml

En idé som vore rolig att förverkliga.

Joodå, det är fullt möjligt och har gjorts!

Frågan är bara varför man ska ta omvägen via mellanformat när man kan göra ett vanligt flerradigt panorama med kameran och ett vanligt objektiv. Det enda som är svårt att ordna på det sättet är tilt/shift och liknande som går att göra med större format.

Frågan är bara varför man ska ta omvägen via mellanformat när man kan göra ett vanligt flerradigt panorama med kameran och ett vanligt objektiv.
För att det faktiskt inte alls blir samma sak. Använder du ett objektiv avsett för det mindre formatet får du varierande bokeh, vinjettering, CA och skärpefältskrökning i varje individuell ruta samt sist men inte minst ett totalt sfäriskt skärpefält eftersom du måste rikta kameran åt olika håll för delbilderna.

Med ett objektiv med stor bildcirkel som sitter still blir det mellanformat "på riktigt" och du kommer få samma utseende på bilderna som med en fullstor mellanformatsensor (eller filmruta). Detta bör dock förstås innebära lite lägre upplösning, men det tror jag man kan leva med.

Jag skulle gärna testa detta, men jag tror att APS-C är så litet i förhållande till 6x4,5 cm (minsta mellanformatet och egentligen 56x41,5 mm) att det blir för bökigt i praktiken för allt annat än helt statiska motiv, utan träd eller något som kan röra sig alls. Man får tänka på att det krävs ett visst överlapp mellan delbilderna också, så det blir fler såna än man kanske tror från början.

Ett sista problem är att kameran man använder som bakstycke måste ha mycket kort registeravstånd för att dess bajonett inte ska skugga ljus som faller in snett, till exempel för hörndelbilderna. Förmodligen är det också den begränsning som gör just APS-C det enda alternativet (Sony NEX).

QUOTE=Helmetrock;1894917]Joodå, det är fullt möjligt och har gjorts!

Frågan är bara varför man ska ta omvägen via mellanformat när man kan göra ett vanligt flerradigt panorama med kameran och ett vanligt objektiv. Det enda som är svårt att ordna på det sättet är tilt/shift och liknande som går att göra med större format.[/QUOTE]

Jag ser två fördelar, man kan bygga det så man kan använda tilt-shift. Om man ska ta bilder med mycket kort skärpdjup så kan man mycket enklare stitcha ihop sitt panorama eftersom bilderna alltid har samma förhållande till varandra.

För att det faktiskt inte alls blir samma sak. Använder du ett objektiv avsett för det mindre formatet får du varierande bokeh, vinjettering, CA och skärpefältskrökning i varje individuell ruta samt sist men inte minst ett totalt sfäriskt skärpefält eftersom du måste rikta kameran åt olika håll för delbilderna.

Med ett objektiv med stor bildcirkel som sitter still blir det mellanformat "på riktigt" och du kommer få samma utseende på bilderna som med en fullstor mellanformatsensor (eller filmruta). Detta bör dock förstås innebära lite lägre upplösning, men det tror jag man kan leva med.

Jag skulle gärna testa detta, men jag tror att APS-C är så litet i förhållande till 6x4,5 cm (minsta mellanformatet och egentligen 56x41,5 mm) att det blir för bökigt i praktiken för allt annat än helt statiska motiv, utan träd eller något som kan röra sig alls. Man får tänka på att det krävs ett visst överlapp mellan delbilderna också, så det blir fler såna än man kanske tror från början.

Ett sista problem är att kameran man använder som bakstycke måste ha mycket kort registeravstånd för att dess bajonett inte ska skugga ljus som faller in snett, till exempel för hörndelbilderna. Förmodligen är det också den begränsning som gör just APS-C det enda alternativet (Sony NEX).

Eftersom man kan använda fullformat för att ta storformatsbilder så borde man kunna ta mellanformat med APS-C. APS-C är 23,7 x 15,7 (Sony, Nikon m.fl), med ca 15% överlappning så skulle man kunna använda 20 x 12,5mm. Men som du säger kanske det blir problem med hörnbilderna pga skuggning. eller så får man skaffa ett objektiv med riktigt långt registeravstånd.
http://www.graphics.cornell.edu/~westin/misc/mounts-by-register.html

ANNONS
Götaplatsens Foto