Annons

Dji gör skitbatterier och tar inget ansvar

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Nu har det hänt mig också. Ett av batterierna till min drönare, Mavic 2 pro svällde upp och höll på att ploppa ur drönaren.
Batteriet har laddats 27 gånger, alltid med Dji laddare och alltid sedan det fått svalna.
Ändå händer detta.
I mars hade jag haft drönaren ett år, så garantin är borta.
En snabb googling visar att problemet är vanligt och att de som orkar bråka, brukar få rätt.
I Australien har deras motsvarighet till konsumentverket tvingat Dji att ta ansvar, eftersom det är tydligt att batterierna är felkonstruerade.
Smarta batterier, my ass.
Undrar just hur vanligt detta är i Sverige och om någon lyckats tvinga Dji att ersätta det obrukbara batteriet?

Bilden från vår stuga vid tillfäller då batteriet höll på att explodera. Fint väder +18 i luften. DJI_Stugan-W.jpg
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har ett som skiljer sig i spänningen när det är fulladdat vilket gör att det blir obrukbart. Kör tredjepart nu.
 

hornavan

Aktiv medlem
Scandinaviabphoto har undersökt sakten för min skull, men det verkar lovande med konsumentköplagens möjlighet.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Men du har väl köpt produkten hos Scandinavian Photo så det är väl mot dem du skall göra reklamation utifrån konsumentskyddslagen. Och Scandinavian Photo är ett seriöst företag.

Sen är det mellan SP och leverantören att göra upp, inget som berör dig.

Enligt konsumentskyddslagen måste du bevisa att varan är fel och att det är inte du som orsakat felet, men om många har samma fel så borde det väl gå.
 

dasa1203

Aktiv medlem
Hej,

Detta låter onekligen oroande. Jag har en Mavic Pro d.v.s. ej 2. Känner någon till om samma problem har uppstått med batterierna till den? Jag har sammanlagt fyra batterier som jag använder men har inte märkt något. Är det något särskilt man ska titta efter?

Vänliga hälsningar Dag
 

PMD

Aktiv medlem
Men du har väl köpt produkten hos Scandinavian Photo så det är väl mot dem du skall göra reklamation utifrån konsumentskyddslagen. Och Scandinavian Photo är ett seriöst företag.

Sen är det mellan SP och leverantören att göra upp, inget som berör dig.

Enligt konsumentskyddslagen måste du bevisa att varan är fel och att det är inte du som orsakat felet, men om många har samma fel så borde det väl gå.
Om Johan har köpt varan som privatperson så gäller konsumentköplagen. När ett företag köper en vara är det köplagen som är tillämplig.

Köplagen är dispositiv, vilket inte konsumentköplagen är.
 

hornavan

Aktiv medlem
Om Johan har köpt varan som privatperson så gäller konsumentköplagen. När ett företag köper en vara är det köplagen som är tillämplig.

Köplagen är dispositiv, vilket inte konsumentköplagen är.
Den är nog köpt som företag, men SP har nog inte ändrat något i det normala köpavtalet. Återkopplar när jag vet mer.
 

cls

Aktiv medlem
Jag tänkte bara flika in en positiv erfarenhet i ämnet.

Jag köpte en Mavic 2 Pro våren 2019 som ”fly more” kombo med 3 batterier. Med tiden började även mina batterier svälla alltmer, men så länge jag hade åtminstone ett användbart batteri orkade jag inte ta tag i problemet.

I somras konstaterade jag att även det tredje batteriet hade svällt så pass att jag inte längre vågade chansa med det och jag hörde av mig till Scandinavian Photo för att kolla om de som återförsäljare kunde hjälpa mig. Det (ganska väntade) svaret var att de tyvärr inte kunde hjälpa till, utan de rådde mig att kontakta DJI.

Nån vecka senare skrev jag (utan större förhoppningar) till DJIs kundtjänst och de svarade snabbt med att de ville se dels kvitto, dels en video som illustrerar problemet. Jag kompletterade med den info de begärde och någon dag senare fick jag en notis från DHL om att jag hade en leverans på väg från Amsterdam. Och idag hämtade jag ut tre nya batterier som förhoppningsvis är bättre än de ursprungliga.

Det är såklart irriterande att originalbatterierna var så pass dåliga som de var, men jag lyfter ändå på hatten för DJIs hantering av problemet – de tog sitt ansvar och gav mig kostnadsfritt tre nya batterier.
 

Klas Sjöberg

Aktiv medlem
Har också några batterier som svällt och nästan lossnat helt under flygning. Funderat på att dra en tejp runt för att säkra batteriet...
Har inte reklamerat då det är mer än två år sedan inköpet (köplagen för företag till företag).
 
ANNONS