Annons

Dprevies första objektivtester

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, då vet man vilka objektiv man inte skall köpa blev min reaktion. Men det är väl bara att inse att alla hyfsat prissatta objektiv har sina(påtagliga) begränsningar.

Jag tycker att deras sätt att presentera skärpan, förvrängningen, kromatiska fel och vinjetteringen är suveränt! Man kan se i realtid hur egenskaperna påverkas när man bländar ner eller ändrar brännvidden!

Deras VR test var också ganska överskådligt. Kudos till DP! :)

Jag håller helt med. Riktigt coolt att man kan jämföra två olika objektiv i helskämsläge också :)

Fast innan antalet objektiv som testats med denna nya metod uppnår "kritisk massa" så är det de gamla klassiska diagrammen som gäller vid jämförelse.

mvh /Martin

Verkligen ett tydligt och bra sätt att åskådliggöra mätresultaten på, men vad är det egentligen som visas vad gäller skärpan? Det står 'line pairs / picture height'. Jag förmodar att det är liggande format som då avses vad gäller bildhöjd. Detta borde alltså vara väldigt nära det mått som FOTO t.ex. har på upplösningen (fast man där har dubbla värdet, då det anges som linjer/bildhöjd). Men vad avses egentligen med MTF-50-angivelsen på dpreview? Ska man tolka detta som ett mått på hur stor kontrasten mellan linjerna måste vara för att man ska klassa det som upplösta linjer?

Jag hittar ingen info på dpreview om detta, men jag kanske har letat dåligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto