Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Dubbelexponering mha Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

gost

Aktiv medlem
Hur gör jag enklast för att skapa en dubbelexponering av två bilder i Photoshop? Vilka lösningar finns det? Det mest uppenbara är att skapa två lager och i det översta lagret sudda det som inte skall vara med för att få fram det som finns i det underliggande lagret, men det känns lite omständigt, samt att resultatet inte blir helt bra.

En 50% opacitet är inte heller helt bra eftersom detta ger halvt genomskinliga objekt i bilden.

Om jag tex. tar två bilder på mig själv, sittandes i en soffa, i ena bilden på vänster sida och på andra bilden på höger sida. Den sammaslagna bilden skall alltså två jag sitta i soffan.

Du kan även göra en Layer mask (hide all) och "rita fram" den del du vill ska bli synlig från det lagret :)

ANNONS
Götaplatsens Foto