Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dubbla minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

AWid

Aktiv medlem
Antalet kortplatser tycks ha triggat igång många känslor och framför allt högt tonläge på youtubekanaler och diskussionsforum. Så även här på FS. Själv har jag två kamerahus, båda med två kortplatser och båda har sekundärfacket inställt på "extrautrymme". D v s det defaultvärde som kameran levereras med från fabrik (i alla fall Nikon). Bättre så tycker jag än att byta till "backup-läge".

Det skulle vara väldigt intressant att få veta hur ni som arbetar yrkesmässigt med foto har era sekundärfack inställda. Är det "overflow" eller "backup" som gäller. Eller har ni ens reflekterat över hur kortplatserna är konfigurerade? Ni som bara "tycker" men inte visar upp några resultat behöver inte svara. Era svar är inte spec. intressanta.

För egen del är antalet kortplatser bara en fråga om hur stora kort jag behöver köpa. Stöld, rån eller "tappad över bord" är förmodligen största riskerna för mig att förlora bilder. Och då hjälper det inte även om jag har sextiotre kortplatser:)

Jag tror att priserna på dom nya modellerna spelar en stor roll över upprördheten, plussa på med ett bättre objektiv till husen så tvekar nog amatören en hel del, och entusiasten som kanske glatt betalar 35000 Kr tycker nog dubbla platser borde ingå.

Håller helt med både dig och Fredrik här.

Hade kamerorna kostat runt 10 papp så hade jag köpt att de saknade entusiast/pro-saker som möjlighet till dubbla minneskort, vertikalgrepp med avtryck, etc.

Inte för kameror som kostar 25 papp resp. 40 papp.

Fast problemet är väl inte att det finns en kortplats utan att det är för dålig kvalitet på minneskortet.

Det hjälper inte endast med kort av god kvalitet. Fel kan ändå inträffa. Enstaka kort kan tappas bort, hanteras felaktigt mekaniskt eller försvinna i stressen. Har du allt på flera kort så minskar den risken.

Det skulle vara väldigt intressant att få veta hur ni som arbetar yrkesmässigt med foto har era sekundärfack inställda. Är det "overflow" eller "backup" som gäller. Eller har ni ens reflekterat över hur kortplatserna är konfigurerade? Ni som bara "tycker" men inte visar upp några resultat behöver inte svara. Era svar är inte spec. intressanta.

Alltid backup. Sedan hur man ställer in backupen beror på uppdraget. För mindre uppdrag (läs inte så många exponeringar) men i knepigt ljus så lägger jag RAW på båda korten. Längre sessioner i bra ljus där RAW inte är absolut nödvändigt, RAW på huvudkortet och jpeg på backupkortet. Ibland RAW-M (i Canonvärlden är det lite mindre RAW storleksmässigt, men man sparar egentligen inte så mycket).
För bröllop kör jag oftast ett stort backupkort som rymmer jpegs (max storlek+kvalité) för hela dagen.

Man pratar ofta om att det gick utmärkt att fota utan backupkort tidigare och visst... det gick ju bra. Men så var också korten oftast mindre till storleken och man bytte ganska ofta och därmed så riskerade man "bara" att blåsa ett kort. Visserligen en form av katastrof men hela uppdraget var förmodligen aldrig äventyrat (förutsatt att man hade koll på sina fulla kort förstås - men det måste man!)

I takt med att korten blir allt större och mer prisvärda så är det lockande att minimera kortbyten under uppdrag. Men då ökar också behovet av säkerhet.

Alltid backup. Sedan hur man ställer in backupen beror på uppdraget. För mindre uppdrag (läs inte så många exponeringar) men i knepigt ljus så lägger jag RAW på båda korten. Längre sessioner i bra ljus där RAW inte är absolut nödvändigt, RAW på huvudkortet och jpeg på backupkortet...........................................
Tack för intressant och uttömmande svar. Du har uppenbart en tydlig och genomtänkt säkerhetsstrategi. Och jag kan tänka mig att vid spec bröllopsfotografering (och liknande där man bara har "en chans") måste riskerna minimeras. En följdfråga: Om din "drömkamera" i alla avseenden kom ut på marknaden men den bara hade ett kortfack......! Vore det en "dealbreaker" för dig eller skulle du försöka lösa säkerheten på annat sätt?

Tack för intressant och uttömmande svar. Du har uppenbart en tydlig och genomtänkt säkerhetsstrategi. Och jag kan tänka mig att vid spec bröllopsfotografering (och liknande där man bara har "en chans") måste riskerna minimeras. En följdfråga: Om din "drömkamera" i alla avseenden kom ut på marknaden men den bara hade ett kortfack......! Vore det en "dealbreaker" för dig eller skulle du försöka lösa säkerheten på annat sätt?

Mja, det beror på. Jag har en del kameror, både med dubbla och singelfack. Så jag är ju inte främmande för att köpa kameror med enkelfack. Som backupkamera till exempel så har jag inte samma krav på kortfack. Men mina huvudkameror skall helst ha dubbla kort.

Jag förstår dock hur du menar. Om jag bara skulle använda denna kamera yrkesmässigt och att den var perfekt på alla sätt förutom kortfacket så hade svaret nog blivit ja, det är en dealbreaker. Dessutom tror jag inte att någon tillverkare idag kan lansera en "drömkamera" som sticker ut så mycket i mängden. Inte som skulle påverka mitt bildarbete nämnvärt i alla fall. De flesta kameror sedan en bra bit tillbaka är så otroligt bra och räcker till det mesta.

Med detta sagt så är jag intresserad av EOS-R. Jag försöker inte lura mig själv, teknik är kul och jag kanske köper en. Men som primärkamera kommer jag vänta in en modell med dubbla kortfack. Och jag är rätt säker på att det presenteras inom överskådlig framtid. Tror det är genomtänkt av Canon att börja med en tillgänglig modell för de flesta (nåja) för att få fart på det spegellösa Canon-tåget och känna av responsen. Det är trots allt det här segmentet som gapat högst efter spegellöst. Hade det bara varit en dyr nischad kamera för proffsen så hade intresset varit betydligt svalare.

Angående säkerhet med dubbla kortplatser... Finns det något program eller metod för att avgöra vilket skick SDkorten är i? Kan man se att de degenererar på något vis eller det går från perfekt till kasst på en dag? (Jag tänker mig någon typ av analys liknande att man kunde se antalet bad sectors på gamla hårddiskar, vilken strömstyrka som behövs för att lagra information etc)

Angående säkerhet med dubbla kortplatser... Finns det något program eller metod för att avgöra vilket skick SDkorten är i? Kan man se att de degenererar på något vis eller det går från perfekt till kasst på en dag? (Jag tänker mig någon typ av analys liknande att man kunde se antalet bad sectors på gamla hårddiskar, vilken strömstyrka som behövs för att lagra information etc)

Det kort som har pajat för mig har jag kunnat notera gradvis försämring av prestandan, dvs det tog helt enkelt fler försök för kameran att skriva, det blev inga förstörda bilder. Sen kan man ju titta på bilder under fotografering så ser du om skrivningen gick bra (om och du fått till inställningarna rätt :) )

Jag brukar låta bli att radera bilder som en lösning på "nästan fullt kort" då jag hört att det kan finnas buggar i kamerorna diskoperativ men nuförtiden är detta nog inget problem för någon tillverkare, tycker man sällan hör om korrupta filer numera.

Senast ändrad:
Det kort som har pajat för mig har jag kunnat notera gradvis försämring av prestandan, dvs det tog helt enkelt fler försök för kameran att skriva, det blev inga förstörda bilder. Sen kan man ju titta på bilder under fotografering så ser du om skrivningen gick bra (om och du fått till inställningarna rätt :) )

Jag brukar låta bli att radera bilder som en lösning på "nästan fullt kort" då jag hört att det kan finnas buggar i kamerorna diskoperativ men nuförtiden är detta nog inget problem för någon tillverkare, tycker man sällan hör om korrupta filer numera.

Vi har haft den här diskussionen tidigare, och du vet vad jag tycker, och tydligen händer det fortfarande:

@SonyAlphaRumors RT @tonynorthrup: FYI single card problems are REAL. The new Canon EOS R failed with our fairly new pro-grade UHS-II card, ruining 3 A-roll segments for our review that I can’t re-shoot. Frustrating!
https://www.sonyalpharumors.com/curiosity-sd-card-fails-during-the-canon-eos-r-review/

Det var ju varken Nikon eller XQD :), dessutom med nya obeprövade grejer

Skulle du ta en ny kamera, eller ett nytt kort på en bröllopsfotografering?

Men just nu är vi i Canon-tråden ;-)

Jag kör alltid med dubbla kameror, så för mig är det inga problem, och för min egen del är det enkelt. Även om det är osannolikt att ett kort går sönder, så jag chansar jag inte på bröllop. Sen är det upp till var och en och bestämma om det är viktigt eller inte.

Nu är jag inte intresserad av Canon EOS R, då jag gärna sett högre upplösning, 4k i 60 fps,120 fps i 1080, och självklart dubbla minneskortsplatser :)

Däremot tycker jag dem har gjort en riktigt bra, och på många sätt en riktigt bra kamera men jag känner inte att den kommer tillföra så mycket till min 5D IV och 5Ds som jag har i dagsläget.

Vi har haft den här diskussionen tidigare, och du vet vad jag tycker, och tydligen händer det fortfarande:

https://www.sonyalpharumors.com/curiosity-sd-card-fails-during-the-canon-eos-r-review/
Det hade kanske inte hjälpt med två minneskort. Sannolikheten att två SD-kort går sönder är ju dubbelt så stor som att ett går sönder. :)

För att svara lite mer allvarligt så lutar jag åt att OIa har rätt. XQD verkar vara robustare än SD.

(Den här tråden borde f.ö. sammanfogas med tråden Två minneskortplatser är det verkligen en dealbreaker?.)

Men just nu är vi i Canon-tråden ;-)

Det tror jag är ett misstag, han pratar om Nikon och är en Nikonfotograf.

Jag kör alltid med dubbla kameror, så för mig är det inga problem, och för min egen del är det enkelt. Även om det är osannolikt att ett kort går sönder, så jag chansar jag inte på bröllop. Sen är det upp till var och en och bestämma om det är viktigt eller inte.

Jo det är nog 1000 gånger sannolikare något annat händer med utrustningen än att det kort du brukar använda skulle ge dig bildförlust utan att du märker det under fotografering, eller alls.

Jag känner mig helt trygg med XQD. Jag är dock orolig för kortförlust nästan varje dag men det är microSD och sitter i min drönare som ansvarslöst nog bara har en kortplats.

Nu är jag inte intresserad av Canon EOS R, då jag gärna sett högre upplösning, 4k i 60 fps,120 fps i 1080, och självklart dubbla minneskortsplatser :)

Däremot tycker jag dem har gjort en riktigt bra, och på många sätt en riktigt bra kamera men jag känner inte att den kommer tillföra så mycket till min 5D IV och 5Ds som jag har i dagsläget.

OT.

Det tror jag är ett misstag, han pratar om Nikon och är en Nikonfotograf.

Jo det är nog 1000 gånger sannolikare något annat händer med utrustningen än att det kort du brukar använda skulle ge dig bildförlust utan att du märker det under fotografering, eller alls.

Jag känner mig helt trygg med XQD. Jag är orolig för kortförlust nästan varje dag men det är microSD och sitter i min drönare som ansvarslöst nog bara har en kortplats.

OT.

Jag skrev i Canon EOS R-tråden, så det var relevant i den tråden, men mitt inlägg blev flyttat hit. Annars har jag inte så mycket mer att tillägga, jag kör alltid med dubbla kort men om andra känner att dem inte behöver det så det helt upp till dem.

Det hade kanske inte hjälpt med två minneskort. Sannolikheten att två SD-kort går sönder är ju dubbelt så stor som att ett går sönder. :)

Ähhh, nä :) Sannolikheten för att 1 av 2 går sönder är dubbelt så stor - men sannolikheten att 2 av 2 går sönder är avsevärt mindre. Du får leta fram gamla kapitlet om sannolikhetslära i matteboken 😀😀😀

Ähhh, nä :) Sannolikheten för att 1 av 2 går sönder är dubbelt så stor - men sannolikheten att 2 av 2 går sönder är avsevärt mindre. Du får leta fram gamla kapitlet om sannolikhetslära i matteboken 😀😀😀

Ska jag tolka dina tre smileys som att du skämtar tre gånger så starkt som jag gjorde? ;-)

Nu är jag inte i närheten av dom som tar mera bilder på en månad än vad jag tar på två år, där blir det väl ett jädrans plockande till kortläsare tillbaka till kameran osv, vänder fel i ivern, tappar kortet på golvet, tar med kortet vid kaffehämtning och lägger kortet på bänken som råkar vara lite stökigt med brödsmulor och kaffespill, vanlig vardag med en lätt tankspridd man/kvinna och två ungar som behöver gå på toaletten samtidigt.

I bland är jag glad över att kortet får sitta kvar i kameran och så för jag över med kabel och kortet fins där alltid, jag har en ask med lite minnes kort, men just nu vet jag inte var jag lagt den, ( vattentät och bra lock )

Nu är jag inte i närheten av dom som tar mera bilder på en månad än vad jag tar på två år, där blir det väl ett jädrans plockande till kortläsare tillbaka till kameran osv, vänder fel i ivern, tappar kortet på golvet, tar med kortet vid kaffehämtning och lägger kortet på bänken som råkar vara lite stökigt med brödsmulor och kaffespill, vanlig vardag med en lätt tankspridd man/kvinna och två ungar som behöver gå på toaletten samtidigt.

I bland är jag glad över att kortet får sitta kvar i kameran och så för jag över med kabel och kortet fins där alltid, jag har en ask med lite minnes kort, men just nu vet jag inte var jag lagt den, ( vattentät och bra lock )

Det där är vad jag alltid sagt, fler kort att hantera så ökar risken att göra fel. Rätt stor risk jämfört med korruptabilderrisken. Plötsligt mitt i en fotografering byter du kort och det nya kortet är inte tomt. I stressen kan du inte komma ihåg säkert om du backat kortet eller korten ännu.

Lustigt, med tanke på den här diskussionen, så var det en fotograf på ett annat forum som precis postade det här:

Så har det hänt mig ... för först gången någonsin så har ett minneskort bråkat med mig. Plåtar med tre kameror. 2 av dem har backup direkt i huset. Den 3:e, en Leica Q, har bara en. Vid nerladdningen av alla bilder kunde jag inte se något konstigt men det visade sig att ca 20 av de sista bilderna den dagen, på den kameran aldrig laddades ner. Och det upptäcktes nu 3 veckor senare, när det var en speciell bild som paret ville ha. Som jag vet att jag tagit och tittat på i kameran. Lyckades hitta rätt minneskort och använde ett program för att recover bilder. Den hittade 10-talet nya bilder men inte just dessa två som jag saknar såklart.

De får massa andra grymma bilder såklart men så jäkla surt att det saknas just de två bilderna från hela dagen...

I samma tråd är det en annan fotograf som skriver:
Gjorde en barnfotografering förra året som helt försvann på ett trasigt minneskort, det gick inte att rädda en enda bild trots hur många olika försök som helst. Lämnade även in det till en expert som bara kunde konstatera att något i kortet förmodligen kortslutits.

Det där är vad jag alltid sagt, fler kort att hantera så ökar risken att göra fel. Rätt stor risk jämfört med korruptabilderrisken. Plötsligt mitt i en fotografering byter du kort och det nya kortet är inte tomt. I stressen kan du inte komma ihåg säkert om du backat kortet eller korten ännu.

Jag köpte ett Samsung kort en gång, jäkla bra pris och mycket GB, första problemet blev att få kortet ur förpackningen, jäklar vad försiktigt jag fick klippa med en liten sax, lirka och krångla för att inte skada kortet, jag skulle prova det i RX100, men se det ville inte fungera, jag var kvar i skåne där jag köpt det och åkte tillbaka, inga problem att få byta till ett annat märke, det var som han visste att kortet skulle krångla på något vis. En vicktorinox kniv med sax är nog inte så dumt att ha med i kameraväskan om har sådana kortförpackningar med sig ute på fältet.

Det andra bara är väl att man blivit så införstådd under så många år att dubbla kort är viktigt, det kommer nog just från yrkesfolket och manual A hur en riktigt bra kamera skall vara bestyckad, personligen skulle jag gärna villja ha dubbla kort då får dom sitta där, då har jag i alla fall två kort med mig om det blir rörigt om kring mig. Vid nylanseringen av D7200 och frågor om den har dubbla kort, så kom det svängiga svar som jajjameisan, och glada uttryck som Japp visst har den det, fattas bara vad trodde du-:)-:)

ANNONS
Götaplatsens Foto