Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

durst m601, bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

isw

Aktiv medlem
Hej.

Jag har fått erbjudandet att köpa en komplett durst m601 förstoringsapparat. Klarar både färg & svartvitt och inkl 2 objektiv (tyvärr vet jag inte modell eller namnet på dom ännu).

Detta plus lite kringutrustning för mörkerrumet.

Prislapp 1400 kr.

Rimligt pris? Hur bra är m601'an rent tekniskt sett?

Övriga råd tas väldigt gärna emot. Tänkt framkalla mest i svartvitt.
Jag har Michael Langfords bok "Basic photographing" som tar upp en del om ämnet.

Blir min första förstoringsapparat så det hela är nytt för mig, väldigt spännande :).

mvh

-- Mattias

p.s Vill samtidigt passa på att tacka skaparna av fotosidan.se och alla er användare. Ni har gett mycket inspiration och bredare kunskap om allt som berör fotografering.

Senast ändrad:
Jag har jobbat en del med 601 Color tidigare. Det var en stabil och gediget byggd apparat. Priset låter helt OK, t.o.m. billigt.

Om den är i bra skick är det löjligt billigt. Köp! Jag har själv en 601:a och är mycket nöjd. Kolla så du får med olika negativhållare för 35mm och 120mm, glas är att föredra för mellanformat trots damm. Jag hade problem med planhållningen med den glaslösa hållaren, speciellt med Plus X som är tunnare än t.ex T-Max och blir lätt lite knöglig. Tror det finns hållare med bara ett glas, kolla med Molanders, de kan Durst.

ANNONS
Götaplatsens Foto