Annons

DVI-I ut och DVI-D in, nix?

Produkter
(logga in för att koppla)

Geosan

Medlem
Har DVI-I ut på grafikkortet (PNY VERTO GeForce 7300 GS, VGA+DVI-I+HDTV) och DVD-D in på skärmen (Amitech 642), sladden är DVD-D kontakt i bägge. Skärmen tycks ta emot signal, blinkar till några gånger, men ingen bild. VGA går bra däremot. Har ställt om via menyn på skärmen till DIGITAL. Läste någonstans att kortet behöver en DVI-I kompatibel skärm - kan det vara så enkelt, eller ska det vara en annan sladd, eller är något kanske trasigt? Har två skärmar kan jag tillägga och kör nu Amitechen via VGA och den gamla CRT:n via DVI-I med VGA-adapter, så visst det funkar, men jag vill hellre ha digitalt på plattisen. Har provat bara med Amitechen och DVI för att "tvinga", men inte.

någon?
/Georg

Tack för svar och länkarna. De kommer till nytta. Skärmen går nu...jag mitt geni missade att återställa skärmen. Tycker nog att färger och kontrast mmm vaknade mer till liv med DVI jämfört med VGA.

mvh/Georg

Hej!

DVI-D överför enbart digital signal
DVI-I överför digital signal + analog signal
DVI-A överför enbart analog signal (jag har aldrig sett en sådan i praktiken och undrar vad de är bra för egentligen ... :)

DVI-I är i praktiken en DVI-D med några extra stift för att överföra analog signal (de fyra pinnarna runt den platta tungan ute på ena sidan).

Har man en DVI-D-ingång på sin skärm är man tvungen att använda en DVI-D-kabel eftersom DVI-D-ingången saknar hål för de fyra extra stiften i en DVI-I-kabel ...

Sedan finns det DVI-kablar för dubbla dvi-kanaler dessutom (t.ex. för de stora 30-tumsskärmnarna), en sådan kontakt har 24 stift för digital överföring mot 18 hos en vanlig dvi-d/dvi-i.

Hej!

Jag har samma problem som Georg och det hjälper inte att återställa skärmen. Kortet är ett NVIDIA Ge Force 6600 GT med DVI-I ut och skärmen en sprillans ny ACER 2616W med upplösning 1920x1200.
som kortet stöder.Anslutningskabelen är DVI-D.

Skärmen markerar bara "no signal" när man startar upp men med analog anslutning fungerar den.

Tommy

ANNONS
Götaplatsens Foto