Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DX optik på D700

Produkter
(logga in för att koppla)

svri00

Aktiv medlem
Har en gammal D200 som jag nu planerar att uppgradera till en D700.
Dock har jag i förstaläget inte råd med ny FX-optik itan hoppas kunna använda min DX-optik.

Frågan är först och främst: D700 går automatiskt över till 5Mpix om man sätter på DX-optik. Men kan man tvinga den att inte höra det?

Följdfråga: Om man kan det, hur mycket skulle mitt 17-55 mm/2.8 vinjettera? Någon som testat?

Det kan man. Hur mycket det vinjetterar känner jag inte till. Men min fråga blir om det inte är smartare att sälja 17-55:an och köpa en Tamron 28-75?

Är det inte bättre att vänta tills du kan köpa FX-optik? Eller byt 17-55 mitt några relativt billiga fasta gluggar. DX läget blir ju sämre än din D200.

Du kan ställa om kameran så att det går att använda FX-läget på sensorn även med DX-objektiv. Vissa DX-objektiv ger också förvånansvärt bra resultat på FX, ex 35/1,8 och 17-55/2,8. Den senare dock bara i de lite längre brännvidder. På 17 mm blir det en rejäl vinjettring som börjar avta vid 24 mm och över det fungerar det relativt bra.

Dock tycker jag väl inte att det är någon topplösning. Bättre då att sälja 17-55/2,8 som fortsatt är ett eftertraktat objektiv. Beroende på skick och så kan du i princip sälja din glugg och istället köpa begagnat 24/2,8, 35/2 och 85/1,8 för samma pengar.

En D700 är en så bra kamera att den förtjänar rätt och bra objektiv.

Om inte annat har ju både Tamron, Sigma och Nikon lämpligare varianter för FX som dessutom är såpass billiga att du kan få pengar emellan om du säljer ditt 17-55. Inte ens Nikon 24-70/2,8 är så mycket dyrare begagnat, fast man ser dem inte särskilt ofta begagnade.

Fast du kan ju åtminstone ta dig råd att köpa en 50/1.8. Kostar ju knappa tusenlappen beggat och borde ju så gott som klassas som ett kit-objektiv på en D700. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto