Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dynax Adapter Dynax till Eos

Produkter
(logga in för att koppla)

Arrandir

Avslutat medlemskap
Hallå alla fotografer!

Jag har kommit över en begangnad Canon eos 30d men eftersom jag tidigare kört Konicka Minolta 7D och Sony Alpha så har jag inga objektiv till detta Eos hus. En lösning är ju att köpa nya objektiv, men det allra bästa vore väll om det fanns en optikkonverterare eller adapter som gjorde att man kunnde använda dynax objektiven på eos kameran. Jag har sett en liknande adapter till eos som konverterar eos till FD-optik. Det vill säga så man kan använda gammal FD canon optik till det nyare eos-systemet. Jag undrar om det är någon som vet om det finns någon adapter som man kan sätta på en eos-kamera och sedan använda dynax-optik (AF-optik). Finns det en sådan adapter? Vart i så fall? och vad kostar den?

//Jakob

Hallå Jakob! Det bästa är att köpa EOS-objektiv och de är dom enda objektiven du kan få autofokus med. Adaptrar använder man främst för att använda gamla objektiv som FD, zeiss och M42 som är manuella utan autofokus men väldigt skarpa och billiga. Det finns inga adaptar för att använda minolta af till Canon eos och Nikon och vice versa, dock har ja läst om att det finns adaptrar mellan EOS och Nikon men då går det inte blända ner och autofokus går inte att använda.

Om du tittar runt på begagnatmarknaden så finns det många EOS-objektiv för mindre pengar, iaf för dom enklare objektiven =)

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto