Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 17-40/4L bländar ner vid utzoomning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Tittar man in i objektivet så kan man ana att bländaren verkar stänga sig en liiiiten aning när man zoomar ut till 17mm, och tittar man i den bakifrån så ser man det väldigt tydligt från vissa vinklar och med rätt ljus. Man kan tydligt se de enskilda lamellerna, ytstrukturen i dem, och hur de rör sig i förhållande till varandra.

Varför är det så? Jag är 100% säker på att det inte är en synvilla, då man tydligt ser hur ytstrukturen i lamellerna rör sig i förhållande till varandra.

Någon som vet ifall det finns en sprängskiss eller detaljerad funktionsbeskrivning på objektivet i fråga?

Det låter högst rimligt att det är så. För att behålla ett konstant bländarvärde när brännvidden kortas så måste ingångspupillen bli mindre, på ett eller annat sätt. Ett sätt är naturligtvis att helt sonika fysiskt blända ner med en kam som följer zoomringen.

Då är den naturliga följdfrågan, som jag tror att jag redan vet svaret på: Varför låter man inte bländarvärdet minska, till exempelvis 3.5? För att kvliteten skulle bli för dålig vid den bländaren och 17-mm utan att drastiskt ändra objektivets konstruktion?

Förmodligen av det krassa skälet att marknaden vill ha fast bländare. För visst låter väl 17-40/4 lite hippare än Nikons motsvarighet 18-35/3,5-4,5?

Möjligen kombinerat med att man inte anser att det håller måttet vid största bländare på korta brännvidder.

ANNONS
Götaplatsens Foto