Annons

Ef 24-105 + Ew 83j

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Hej!

Nu kommer en fråga som jag hoppas kunna få svar på, och jag hoppas att ni inte tycker att den är dum :)

Jag gillar inte formen på motljusskyddet till 24-105 (EW 83H) Jag hade önskat att det var djupare, som tex EW 78B II.

Går det bra att sätta dit ett EW 83J motljusskydd på mitt 24-105? Jag hade främst tänkt att ha det på när jag fotar med brännvidderna 50-105 mm (som jag mest gör).

Egentligen borde det inte vara några bekymmer då motljusskyddet på 28-135 är djupare och det funkar ju fint på min kamera.

Kan tillägga att jag fotar med en EOS 5D.

Hälsn

Daniel

Kanske funkar det för längre brännvidder, men varför begränsa så du får vignettering bara för en kosmetisk sak? Här har du en tabell över alternativa motljusskydd, finns inget testat altyernativ för 24-105 annat än för 1.6x kameror.

www.burren.cx/photo/alternate_hoods.html

Anders Östberg skrev:
Kanske funkar det för längre brännvidder, men varför begränsa så du får vignettering bara för en kosmetisk sak? Här har du en tabell över alternativa motljusskydd, finns inget testat altyernativ för 24-105 annat än för 1.6x kameror.

www.burren.cx/photo/alternate_hoods.html

Tack Anders.

Jag tänkte mest om den djupare J modellen skyddar mer när man kör tele, iofs så kan det inte vara något större problem att få testa saken i en butik.

/Daniel

dsa1979 skrev:
Tack Anders.

Jag tänkte mest om den djupare J modellen skyddar mer när man kör tele, iofs så kan det inte vara något större problem att få testa saken i en butik.

/Daniel

Utmärkt idé! Då kan du ju se själv om det fungerar för dina behov.

Ska själv ta och testa EW-83H på 16-35/17-40, jag har ersatt originalskyddet med EW-83DII men den har rundad form fram vilket gör att man inte t.ex. inte lika enkelt kan ställa ifrån sig objektivet på ett bord när man byter. EW-83H är lite fyrkantigare fram så det är en mer praktisk ersättare tror jag.

Anders Östberg skrev:
Utmärkt idé! Då kan du ju se själv om det fungerar för dina behov.

Ska själv ta och testa EW-83H på 16-35/17-40, jag har ersatt originalskyddet med EW-83DII men den har rundad form fram vilket gör att man inte t.ex. inte lika enkelt kan ställa ifrån sig objektivet på ett bord när man byter. EW-83H är lite fyrkantigare fram så det är en mer praktisk ersättare tror jag.

Jag har sökt på olika ersättningsskydd för 16-35/17-40 och det verkar som att EW-83H och EW-83J passar, men då ska man ha en 1,6x kamera.

http://photography-on-the.net/forum/archive/index.php/t-253921.html

Lycka till :)

/Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto