Annons

EF-S 10-22 usm eller/och EF 24-105 L is usm

Produkter
(logga in för att koppla)

TrialEins

Ny medlem
Som i rubriken så ska jag utöka min utrustning.
Lite bakgrund; sitter med en eos 400d och sigma 18-200 dc. När jag vill fota i städer så saknar jag "tror jag" ett vidvinkelzoom objektiv, Vill kunna stå nära byggnader och fortfarande få med den, läste att 10-22 kunde orsaka förvridning av bilden? Är det bara i kanterna?
Ska vara fotograf på ett bröllop i sommar, kan jag då använda 10-22? eller är mitt 18-200 bättre lämpat?

Eller ska jag skramla ihop pengar och köpa båda då de båda Kompleterar mitt objektiv jag har nu?

Mvh Benjamin

10-22 har inte mycket mer distortion än kitgluggen.
En 24-105 tycker jag e olämplig för byggnadfotografering eftersom den bara ger runt 40mm vidvinkel. Fast om du vill fota byggnader och nöjer dig med 24mm skulle du ta en titt på shift/tilt gluggar.

Jag anser att frågan om man ska skaffa ett 10-22 eller 24-105 är tämligen meningslös att ställa. Om man exempelvis ska ha ett EF-S 17-55 f/2,8 IS USM eller ett EF-S 17-85 f/4-5,6 IS USM är mer meningsfull. De har ju i alla fall någon likhet med varandra, men det kan man inte säga om de två första alternativen. Alltså kommer alla svar du får att bli svar på hur andra fotografer ser på dessa olika brännviddsomfång. Men det är ju du som är den enda som kan veta om du vill ha något så brett som 10-22, eller om du vill ha räckvidden hos 24-105. Vi andra kan inte gärna veta. Vet inte du det heller spelar det ingen roll vilket du skaffar. Eller ens om du väntar ett tag, tills du kommit på vad du bäst behöver.

Brännvidder på 10 mm (bildvinkel motsv. 16 mm) ger alltid "konstiga" bilder, om inte fotografen vet vad han håller på med. Ställ dig en halv meter från en vägg, två meter vid sidan om och en meter under en tavla och titta på tavlan därifrån. Ungefär så ser det ut, det som kommer i hörnet på en bild tagen på 10 mm. Är det något viktigt sätter du inte det i hörnet.

Det går inte med en 400D, men på min 40D använder jag gärna Ef-D med EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM. Rutnätet gör det lättare att få bilden rak, vilket minskar konstiga förvrängningar.

Senast jag fotograferade ett bröllop, vilket inte skedde med de kameror jag använder nu, utan på film, utnyttjade jag brännvidder mellan 24 och 300 mm och tre kamerahus (olika filmer), till olika ting. Idag skulle jag föreställa mig att jag skulle finna motiv lämpliga för det brännviddsområde som jag förfogar över nu (10-300 mm).

ANNONS
Götaplatsens Foto