Annons

EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS -NEW-

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det beror ju på "var man är" i sitt fotointresse. För den som tycker det är ett stort steg till att köpa en systemdigital, borde en 400D med nya 18-55 och 55-250 IS vara en bra, och ändå förhållandevis ekonomisk startutrustning.
Alla vill ju inte ha en 1Ds III...

Jag tycker att den här gluggen verkar spännande, även om jag inte direkt är nybörjare. Är den bara skarp kan åtm. jag känna att låg vikt många gånger är mer värt än max ljusstyrka (och dito pris). Undrar vad den kan tänkas gå loss på här i Sverige? Men är det inte märkligt att den verkar sakna USM-motor?!

Jag utgår att den saknar USM-motor för att inte konkurrera med 70-300 IS USM. Lite annan målgrupp alltså. Nya 18-55 IS och 55-250 IS kommer nog dyka upp i paket med uppföljaren till 400D och kanske även med 40D.

Men det är ju bara mina spekulationer.

Den tidigare EFS 18-55, alltså den så kallade kit-gluggen, har inte heller USM.

EF 70-300 4-5,6 IS USM har naturligtvis det, men det är en fattigmans-USM, alltså inte ringmotorn, utan en pytteliten USM med växellåda. Ingem manuell efterfokusering utan att slå över till MF.

En petimeter slår till

apersson850 skrev:
Den tidigare EFS 18-55, alltså den så kallade kit-gluggen, har inte heller USM.

EF 70-300 4-5,6 IS USM har naturligtvis det, men det är en fattigmans-USM, alltså inte ringmotorn, utan en pytteliten USM med växellåda. Ingem manuell efterfokusering utan att slå över till MF.

Om vi nu ska vara lite petiga så finns gamla 18-55 i en USM-version men inte i Sverige.
Anders har säkert rätt när det gäller typen av USM i de nya gluggarna

Ja, jo, det är ju riktigt.
Ska vi vara jättepetiga finns det faktiskt fyra versioner på EF-S 18-55, redan innan det nya med IS lanserades. Mark I med och utan USM, samt Mark II med och utan USM. Såvitt jag vet har EF-S 18-55 USM bara sålts i paket med KISS-kamerorna i Japan. Alltså sådana som kallas 300D/350D/400D här eller Rebel/Rebel XT/Rebel XTi i USA.
För kalenderbitare är Canons museum, på nätet, intresant.
Titta här

Digatal KISS + USM

Ja aldrig blir man fullärd. Många varianter blir det.

Om nu kameran heter KISS så kanske dom pussar lite på gluggen också så går det vips lite fortare

Att den heter något annat här är kanske för att folk ska undvika att tro att man skiter på gluggen, istället för på muggen...

Nä, nu blev det för lågt. Jag gör som japanerna och ber om ursäkt i förväg. Samt i efterhand för felstavningen. Men det går ju inte att rätta till något här, om man inte inser misstaget bums.

Men som Håkan skrev, en 400D med dessa två gluggar måste ju kunna bli ett attraktivt prissatt paket till den som vill börja med digital systemfotografi. Totala omfånget 18-250 är ju anständigt. Nästan 14 gånger, med en kvalité som säkert vida överstiger vad långzoomande kompakter kan erbjuda, när de måste klara allt i ett och samma objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto