** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF35/1.4L förstört?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Mitt EF 35/1.4L var med om en cykelolycka för några år sen. Jag gjorde en volt över cykeln med kameraväskan över axeln. Nyckelbenet gick av och Kameran (5D2) med EF35 smällde i backen med fronten först. Ett filter krossades och filtrets ring böjdes men objektivet ser oskadat ut och inget rasslar eller glappar när man skakar det.
Hur som hest ligger det sedan dess ett lätt softfilter över hela bildytan och inget är 100% skarpt som det var innan, även med ett par stegs nedbländning.
Är det värt/dyrt att serva det? Gissar att någon lins rubbats. Synd för det är i nyskick annars. Tips på bra/billig reparatör? Misstänker att Canon tar minst lika mycket som ett begagnat kostar.
 
Canon vill inte befatta sig med objektiv som de inte har reservdelar till, vilket troligen är fallet med ditt objektiv. Det finns dock andra verkstäder som kanske kan justera in objektivet. Tänker tex på Kamerateknik i Malmö.
 
Canon vill inte befatta sig med objektiv som de inte har reservdelar till, vilket troligen är fallet med ditt objektiv. Det finns dock andra verkstäder som kanske kan justera in objektivet. Tänker tex på Kamerateknik i Malmö.
Ok bra. Jag killgissar att det går att justera bort felet om man vet hur man gör men utan mätutrustning och servicemanual etc. är det nog omöjligt.
 
Ok bra. Jag killgissar att det går att justera bort felet om man vet hur man gör men utan mätutrustning och servicemanual etc. är det nog omöjligt.
Det du beskriver låter som det som brukar för "ocentrerad lins".
Har haft det flera gånger.
Precis som du "killgissar" så går det att justera. Men det krävs avancerad utrustning för det.
Med det sagt, kolla med Kamerateknik i Malmö.
(Precis som Frödeberg skriver ovan, så servar Canon RCC inte i tillräckligt gamla grejer).
 
Senast ändrad:
Har du kollat att fästringen mot kameran inte har blivit stukad eller sned på något vis?
 
Svaret blev "Nej tyvärr, objektivet är för gammalt och vi servar inte det längre."
I mina öron ett konstigt svar. Ungefär som man lämnar in en 10 år gammal dyr Omegaklocka och urmakaren vill inte ens försöka fixa det, jag menar, servicemanualer finns väl kvar i all evighet? Likaså utrustning för fokusjustering etc.? Jag kan förstå att de har svårt att beställa reservdelar, men så gammal glugg är det inte (köpt ny för mindre än 10 år sen). Jag tror det 'bara' är fråga om justering, att någon/några linser ruckats lite ur sitt läge.
 
Skillnaden mellan Omegan och ditt objektiv är att en reparation av objektivet kostar mer än ett likadant bättre begagnat. Medan en reparation av en omega troligen bara kostar tiondelen av dess värde
 
Svaret blev "Nej tyvärr, objektivet är för gammalt och vi servar inte det längre."
I mina öron ett konstigt svar. Ungefär som man lämnar in en 10 år gammal dyr Omegaklocka och urmakaren vill inte ens försöka fixa det, jag menar, servicemanualer finns väl kvar i all evighet? Likaså utrustning för fokusjustering etc.? Jag kan förstå att de har svårt att beställa reservdelar, men så gammal glugg är det inte (köpt ny för mindre än 10 år sen). Jag tror det 'bara' är fråga om justering, att någon/några linser ruckats lite ur sitt läge.

Har du hört med Canon?
Har du tur så kan de kanske fixa det. Canon listar att de servar/reparerar 35/1.4 tom maj 2023. Så det är verkligen på gränsen.
 
Jag förstörde ett objektiv en gång då jag halkade på en isfläck. Då fick jag ut lite på hemförsäkringen. Det kanske kunde vara värt att prova.
 
Skillnaden mellan Omegan och ditt objektiv är att en reparation av objektivet kostar mer än ett likadant bättre begagnat. Medan en reparation av en omega troligen bara kostar tiondelen av dess värde

Omegaklockan är tänkt att användas i generationer, medan dagens objektiv är tyvärr bara förbrukningsartiklar.
 
ANNONS