Annons

Efterlysning: Airesflex 6x6

Produkter
(logga in för att koppla)

Saigon

Aktiv medlem
En gång i tiden...på 70-talet...övertog jag min fars gamla tvåögda spegelreflex av fabrikatet Airesflex, som han köpt i Finland nån gång på 50-talet.

Kameran blev sedermera stulen tillsammans med all kringutrustning vid ett inbrott hemma i Linköping sommaren 1986 och tjuvarna for iväg till kungliga huvudstaden...kameran med tbh är borta sedan dess....men det rycker i 'habegäret' var gång jag ser bilden...sentimentalitet/affektionsvärde...

Vart kameran tog vägen förblir förmodligen en gåta och inte tror jag tjuvarna fick många korvören för allt heller...men är det nån som ligger inne med en sån kamera (måste vara en Airesflex...och helst samma exemplar *hmm*) och som är villig att sälja, så är jag spekulant.

Jag är även lite nyfiken på Airesflex och hur vanlig/ovanlig den egentligen var...fanns det flera modeller?

Bilagor

• airesflex_forum.jpg
    airesflex_forum.jpg
    46.6 KB · Visningar: 240
I Norrländska fotocentralens katalog från 1956 finns den med. F ö den enda japanska kamera som de sålde! "Från japans förnämsta kameratillverkare" enligt katalogen.
Kanske en smula förvånande med tanke på att det är andra fabrikat som man brukar lyfta fram som de finaste japanerna från 50 talet: Nikon och Canon. Jag har för mig att jag sett småbildkameror också från samma fabrik någonstans.
285 kr kostade Aires reflex i NFC-katalogen. För en annan tvåögd: Zeiss Ikoflex 1a med Novar 3,5 och Prontorslutare upp till 1/300 s fick man betala 255 kr så den var inte uppsendeväckande billig. Å andra sidan kostade en Rolleicord 450 kr.

Ropade in en på Tradera för 150 kr för tre år sedan! hoppas det inte är din! =)lite sliten och lagad där fram med den skitigaste mattskiva jag sett. Efter en ordentlig demontering och rengörning så funkar den perfekt! sitter en lapp inne i den där det står att den var inne på renovering hos en firma neråt landet på 50 talet ngn gång! har film i den nu så jag vill inte öppna o titta efter. Himmla rolig kamera att använda iallafall som ger riktigt bra bilder, vet att jag googlade innan köpet och hittade mycket att läsa.

//Mats.

Bilagor

• e.jpg
    e.jpg
    39.8 KB · Visningar: 226
Min pappa har en sådan, fast den har han haft sedan 50/60-talet så det kan ju inte vara din. Jag lånade den för ett par sommrar sen och det blev min inkörskort till 6x6! Kanonfin kamera och bra optik. Så vitt jag förstår är den ganska lik Rolleicord, men var billigare.

Wow...snabba svar :) Mats o Klas...ni behöver nog inte vara oroliga för att råka kommit över min, eftersom den inte kom till Sverige förrän -65/66.
Tradera *hmm* kanske skulle besöka den oftare.
:)

Det var ju intressant läsning om Japansk kamerahistoria...inte bara om Aires...intressant att se att så många av dagens fabrikat är så gamla (Olympus, Nikon, Canon)...tänker man inte alltid på...
:)

ANNONS
Götaplatsens Foto