Annons

Egen variant av katalogisering

Produkter
(logga in för att koppla)

davidbicho

Aktiv medlem
Jag sitter med nästan 10 TB bilder på massor med hårddiskar. Råfiler, arbetsfiler, olika versioner osv. Backupandet sker kontinuerligt av den senaste disken, men jag har inga kopior på hårddiskarna utan är när de fyllda läggs de på hög. Att hitta något på dem är ett hillskotta. Arkiveringen är ett fiasko i säkerhet.

Att slänga in alla dessa diskar i t.ex Fotostation/Cumulus/iView/Lightroom etc är extremt bökigt. Den databasen kommer bli sjukt stor och jag blir helt beroende och låst av applikationen för lång tid framöver. En jättestor databas behöver dessutom backuppas. Och när en stor databas blir så stor att den inte ryms på dagens billigare hårdisklösningar är backup inte en lätt historia. Då måste man börja titta på dyrare serverlösningar vilket inte känns motiverat i mitt fall.

Därför skulle jag vilja ha en applikation som gör följande:

1. Scanna igenom en hårddisk från rooten och återskapar mappstrukturen på en annan plats med en rootkatalog som heter likadant som själva hårddisken.

2. I dessa mappar skall små jpeg-tumnaglar finnas av allt bildmaterial som finns i strukturen. Med små menar jag små. Inte de ev. inbäddade som finns i råfiler etc. Typ maxbredd/höjd på 550 pixlar.

Resultatet är en storleksmässigt pytteliten version av en hel hårddisk samt exakt kopia av strukturen.

På en enda hårddisk skulle det få plats hundratals minikopior av andra hårddiskar. Detta kan jag snabbt katalogisera i någon applikation om jag behöver, och samtidigt vara fullständigt oberoende av applikationen. Nu och i framtiden.

(Fotostation gör nästan såhär. Men tumnaglarna den skapar kan bara visas i Fotostation. Argh.)

Mig veteligen finns det ingen applikation som gör det jag efterfrågar...

davidbicho skrev:
Mig veteligen finns det ingen applikation som gör det jag efterfrågar...

Det är rätt trivialt att skriva ett skript i unix (inkl. Mac, om jag förstått rätt) som avbildar ett bildträd med ett tumnagelträd, men du kanske vill göra det i Windows?

Per.

Rätt trivialt att få ut jpeggar från alla olika typer av råfiler (i mitt fall - cr2, nef och dng) och av stora tjocka 16-bitars-tiffar...?

davidbicho skrev:
Rätt trivialt att få ut jpeggar från alla olika typer av råfiler (i mitt fall - cr2, nef och dng) och av stora tjocka 16-bitars-tiffar...?

Du berättade aldrig vad du hade för format på dina råfiler! Det finns många program i unixvärlden som kan läsa alla möjliga filtyper och skapa jpeggar.

Använder du unix?

Per.

davidbicho skrev:
Förlåt. Det är Mac jag kör.

Råfilerna är CR2, NEF och DNG. Övriga filer är tiffar och jpegar.

Har du tittat på ImageMagick(*)? Vid en snabb koll ser den ut att kunna göra jobbet fil för fil. Sedan behöver du ett skript som skapar den nya strukturen och för varje fil gör en lämplig tumnagel.

Om ImageMagick verkligen kan hantera dina tre råfilsformat (som jag tror den gör) bör det gå galant.

Per.

*) http://mac.softpedia.com/get/DTP-Prepress/ImageMagick.shtml

Förstår inte varför du inte vill använda t ex iView (Expression Media) eftersom det du efterlyser är exakt det den gör. Om jag inte missförstår dig helt.

Stina.D skrev:
Förstår inte varför du inte vill använda t ex iView (Expression Media) eftersom det du efterlyser är exakt det den gör. Om jag inte missförstår dig helt.

iView (och massa andra) arbetar med databasen internt. Jag vill ha det hela externt, precis som iView gör internt. Kataloger på en hårddisk med små jpeg-tumnaglar.

Eller kan iView exportera sin databas såsom jag nämner ovan?

davidbicho skrev:
iView (och massa andra) arbetar med databasen internt. Jag vill ha det hela externt, precis som iView gör internt. Kataloger på en hårddisk med små jpeg-tumnaglar.

Eller kan iView exportera sin databas såsom jag nämner ovan?

iView skapar en databas med tumnaglar, katalogstruktur och metadat. Även om du inte har hårddisken med originalen igång så ser du tumnaglarna, var originalet ligger (hårddisk, mapp) och all data om bilden.

Och eftersom alla vettiga katalogprogram följer IPTC-standard kan du skriva ner all metadata (copyright, nyckelord, geografisk plats etc) i dina bildfiler. Detta gör att du INTE binder dig vid ett katalogprogram. Det är bara att slänga in filerna i nästa program och all info följer med.

Stina.D skrev:
iView skapar en databas med tumnaglar, katalogstruktur och metadat. Även om du inte har hårddisken med originalen igång så ser du tumnaglarna, var originalet ligger (hårddisk, mapp) och all data om bilden.

Och eftersom alla vettiga katalogprogram följer IPTC-standard kan du skriva ner all metadata (copyright, nyckelord, geografisk plats etc) i dina bildfiler. Detta gör att du INTE binder dig vid ett katalogprogram. Det är bara att slänga in filerna i nästa program och all info följer med.

Det viktigaste - var någonstans bilden ligger rent fysiskt - är helt knutet till iViews databas. Det ligger inte i IPTC'n. Därför är jag helt bunden till iView.

Däremot skulle iView vara ypperligt att använda för att katalogisera denna "minikopia".

Om du byter databasprogram så slänger du ju bara in alla bilderna i det nya programmet och så skapas hela strukturen och all metadata i det nya programmet.

Strukturen är inget DU skapar, den skapar programmet automatiskt. Och om du skulle flytta en bunt av din bilder till en annan hårddisk, så pekar du bara om till det nya stället i databasprogrammet.

Det kan hända att jag missar någon poäng du har. Kan du i så fall konkret berätta vad det är du praktiskt vill uppnå?

Stina.D skrev:
Om du byter databasprogram så slänger du ju bara in alla bilderna i det nya programmet och så skapas hela strukturen och all metadata i det nya programmet.

Strukturen är inget DU skapar, den skapar programmet automatiskt. Och om du skulle flytta en bunt av din bilder till en annan hårddisk, så pekar du bara om till det nya stället i databasprogrammet.

Det kan hända att jag missar någon poäng du har. Kan du i så fall konkret berätta vad det är du praktiskt vill uppnå?

Om jag byter databasprogram så "slänger jag inte in" alla bilderna i det nya programmet. Än så länge har jag aldrig sett något program som kan exportera sin databas till något annat konkurrerande program, och jag lär nog inte se det heller. IPTC-information, visst, men det viktigaste för mig är VAR någonstans den högupplösta orginalfilen finns. Sånt är helt knutet till applikationens databas.

Enda sättet att "slänga in bilderna" är att ta alla mina 20-25 hårddiskar och börja tanka. Det är denna process jag vill göra så smidig som möjlig. Detta genom att göra som jag nämt ovan. Att göra minikopior på varje hårddisk som jag i sin tur kan använda till vad som nöden kräver. T.ex iView.

Jag har i dagsläget 4 olika datorer på olika platser som jag arbetar med. Antal datorer, platser, OS, osv ändras lite då och då. Jag behöver det absolut mest standardiserade sättet att lagra bilder, och vad är mer standardiserat än filer i en mappstruktur. Det är så vi alla gör redan, och jag behöver inget mer än det. Förutom att det måste ta ohyggligt lite plats.

Såfort jag får tid skall jag ta en titt på scripten som tipsats ovan.

ok, jag förstår hur du tänker.

Jag tror dock att det är enklare att "slänga in" 25 hårddiskar i ett nytt program den dagen du vill byta program, än att sitta och jobba med en minikopia av hårddiskarna.

En variant på hela mitt envisa koncept skulle faktiskt vara om iView skulle kunna publicera hela sin databas på webben. Då skulle jag komma åt alla bilder oavsett var i världen jag är.

Finns någon sådan variant?

Mitt grundproblem är att jag inte har en dator på ett kontor, utan flänger omkring överallt och arbetar på massor av datorer utan konsekvens, men ändå har ett ständigt behov av att alltid kunna bläddra bland alla bilder. Med en minikopia skulle jag kunna ha allt på en liten hårddisk i fickan. Med en minikopia skulle jag lätt kunna söka upp alla bilder tagna mellan vissa datum, slänga ihop en kontaktkarta och skicka till någon. 99% av all tid med bilder går åt till små skärmupplösta versioner. Högupplösta versioner behöver jag bara ha tillgång till just vid det tillfälle som det skall skickas för tryck.

Senast ändrad:
davidbicho skrev:
En variant på hela mitt envisa koncept skulle faktiskt vara om iView skulle kunna publicera hela sin databas på webben. Då skulle jag komma åt alla bilder oavsett var i världen jag är.

Finns någon sådan variant?

Det jag menar är ett webbgränssnitt för iView med de sökmöjligheter som finns däri. Det skulle vara helt perfekt... Man kanske kan ha sin databas centralt och en massa iView-klienter som pratar med databasen över nätet?

Resource Server en lösning?

Vi har skapat en webbaserad produkt som heter Resource Server, bifogar en beskrivning i mailet. Den används av bl.a. Fotograf Andreas Hylthén för att distribuera beställnings- och stock-bilder till uppdragsgivare världen över. Resource Server kan ta emot alltifrån råfiler, jpg:ar, tiffar m.m. (via http eller ftp) högupplöst, skapar automatiskt tumnaglar och påsiktsbilder enligt fotografens mått och genererar sedan önskat format när kunden loggar in för att titta runt och ladda ner de bilder hon/han vill använda, antingen som lågupplösta skissbilder eller som tryckfärdiga filer, allt beroende på vilka rättigheter fotografen givit sin kund.
(Se www.fotografah.se och klicka på Gå till bildbanken nere till vänster.)

I Hylthéns fall ligger bilderna och sajten på hans egen burk som han speglar för backup.
Hör av dig till mig om det verkar intressant: [email protected], eller till Hylthén för en opartisk kommentar.

ANNONS
Götaplatsens Foto