Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eizo CS2400S

Produkter
(logga in för att koppla)

andreas89

Aktiv medlem
Av Eizos lite billigare CS-skärmar är CS2400S den som senast uppdaterats (-23), och då fick den ökat kontrastförhållande till 1350:1 och lite högre maximal ljusstyrka samt längre responstid. De två senare faktorerna är inte intressanta för mig men att de ändrades tolkar jag som att själva panelen är uppdaterad?

Har siktet på CS2731 eller CS2740 men blir lite orolig att det kanske väntar en "S" runt hörnet, lite djupare svärta vore så klart välkommet.

Någon kanske vet vad som förändrades mot föregångaren i CS2400S och har en kvalificerad gissning ifall det är något som kan förväntas hända med även de större skärmarna i serien?

CG-serien ligger utanför budget för mina behov.

Jag har en 2740.
Väldigt fin skärm som täcker både foto, print och till viss del också enklare färggradering för film. Den har bra garantier som erbjuder ett extremt bra skydd vid många timmars användning.
Men lider lite av ljusblödning förstås.
Den klarar av allt från 23Hz upp till 60 så allt media visas utan rivna effekter.

Men hade jag köpt något liknande idag så hade jag definitivt lagt några kronor till och köpt ASUS's ProArt PA32UCDM.
32 tum QD-OLED med rejält fina prestanda. Inkl tillräckligt med ljus för HDR film.
Den har visst dessutom samma panel som Flanders XMP310.

Senast ändrad:
Tack för feedback.

Den Asus:en hade jag missat och det var så klart en imponerande specifikation. Får försöka hitta en att titta på i verkliga livet.

Är lite skeptisk till livslängden på OLED-paneler bara. Hade användningsområdet varit som referensmonitor för rörlig bild eller liknande hade jag inte tvekat, men när datorn ofta ska användas med statiska vita bildelement i webb och office vet jag inte om jag vill ta risken att stå där med 20kkr elektronikskrot efter några få år.

Jag förstår dig.
Med den typen av arbete är nog inte oled i den prisklassen var du bör sikta på.

ANNONS
Götaplatsens Foto