Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En bra repotage/reseglugg:)?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Ok...skaffade nyligen en canon 30d och ar valdans nojd. Hade innan en canon eos 1.
Till min gamla kamera hade jag ett sigma 24-70 som jag andvande flitigt.

Till min 30d fick jag ett ganska dassigt 18-55 objektiv, och ska nu kopa ett eller ett par obektiv sa jag kan borja fota pa allvar.

Jag fotar mest repotage/rese bilder( aven en del portratt). Vill garna ha ett 2,8 som samst. far ligga i prisklasen 3000-10000 ungefar,
Ska jag kopa begagnat eller bytt?
Hjalp mig med lite tips...har kort fast hehe.

begagnat EF 24-70 2.8L, ligger runt 13 000 nytt, begagnat kanske runt 9-11 tusen. Ett rackans tungt objektiv men ruggigt bra... ett av mina favoriter

Om du inte har något emot ett EF-S-objektiv så ska Canon EF-S 17-55 f/2,8 IS USM vara mycket bra.

Kalle_B skrev:
begagnat EF 24-70 2.8L, ligger runt 13 000 nytt, begagnat kanske runt 9-11 tusen. Ett rackans tungt objektiv men ruggigt bra... ett av mina favoriter

Ok:) det later som ett bra exempel. Har du nagra billigare alternativ som du e valdans nojd med?

Jag skulle utan tvekan valt Canon EF-S 17-55 f/2,8 IS.

24-70 är nog bra på ett fullformatshus, men på din kamera ger den ingen vidvinkel alls, och med tanke på att du tänkt använda den till reportage så är väl det en stor nackdel.

kent.

rikitikitavi skrev:
vad e ett EF-s hehe..e lite trog nar det galler tekniska detaljer:)?
S:et står för Short Back Focus, dvs objektivet passar bara på nyare kamerahus med sensor i APS-C format, en sk croppande sensor, dvs 300D, 350D, 20D, 30D etc.

Det passar alltså inte på film-hus eller digitala hus med FF-sensor, dvs 5D, 1D, 1Ds etc. Om man äger något sådant och vill kunna använda optiken på alla sina Canon-hus är EF-S 17-55mm f/2,8 IS USM inte ett speciellt bra alternativ altså.

Vissa känner även att förr eller senare kommer de att "uppgradera" till en DSLR med FF-sensor, och då är ju detta objektiv inte specuellt framtidssäkert. Frågan är ju hur snart man egentligen kommer att "uppgradera"...

ahh ok:) ja det e ju klart nagot att fundera over ocksa.
Men kanns som jag kommer att fota med 30d ett tag framover o andra sidan..hmm...ja vi far se:)

Zoso skrev:
Jag skulle utan tvekan valt Canon EF-S 17-55 f/2,8 IS.

24-70 är nog bra på ett fullformatshus, men på din kamera ger den ingen vidvinkel alls, och med tanke på att du tänkt använda den till reportage så är väl det en stor nackdel.

kent.

hehe yepp...vill garna at en vidvinkel:)

rikitikitavi skrev:
e den 17-55 latt att fo tag pa begagnat...eller e det nytt som galler?
Vad tycker ni?
Det objektivet är bara några månader gammalt, så det kan nog bli svårt att få tag på begagnat, särskillt med tanke på att det inte verkar finnas så många missnöjda ägare.

ahh ok. Jaja...da blir det vallan till att kopa nytt. befinner mig just nu i england och funderar pa att inforskaffa det har eftersom priser pa kameror och annat verkar vara nagot lagre.

Skulle du villja byta upp dig i framtiden till fullformat så är jag helt övertygad om att du kan sälja EFS gluggen till ett mycket bra pris eftersom den är väldigt eftertraktad, att hitta den begagnad idag kan du nog glömma, skulle du mot förmodan hitta en så ligger den nog bara ett par hundringar under nypris.

kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto