Annons

En demo hur man kan jobba med Clog-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hejsan.
Jag har roat mig med att göra ett par demo-filmer om arbete med Clog-filmer från EOS R5.
Redigeringen med gradering och skillnad mot naturtrogen bildstil som kan intressera både nyfikna nybörjare och de som har kommit igång med att filma.

Titta gärna och kommentera eller tipsa.

 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Tack för att du delar med dig av dina kunskaper.

Jag har inte jobbat så mycket med Clog, mendu ger mig inspiration att jobba med det mer konsekvent.
 

Mancool

Aktiv medlem
Hejsan.
Jag har roat mig med att göra ett par demo-filmer om arbete med Clog-filmer från EOS R5.
Redigeringen med gradering och skillnad mot naturtrogen bildstil som kan intressera både nyfikna nybörjare och de som har kommit igång med att filma.

Titta gärna och kommentera eller tipsa.

Hej och tack för dina korta videos. Kollade den om ljussättning också som var lärorik. En fråga; När du pratar "clogfilmer". Är det ett "tekniskt/annat" namn för "att gradera film" i redigeringen?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Clog-film är speciella filer som avancerade kameror levererar. De måste graderas eftersom de har väldigt låg kontrast. Bilderna blir grå, saknar både svärta och vitt.
Att gradera innebär justering av kontrast och ljusstyrka med olika verktyg, i vilka filmer som helst. T.ex sätta vitpunkt och svartpunkt, nivåer, kurvor eller annat. Helt enkelt få det att se snyggt ut.
Roligt att höra att du gillar filmerna.
 

Mancool

Aktiv medlem
Clog-film är speciella filer som avancerade kameror levererar. De måste graderas eftersom de har väldigt låg kontrast. Bilderna blir grå, saknar både svärta och vitt.
Att gradera innebär justering av kontrast och ljusstyrka med olika verktyg, i vilka filmer som helst. T.ex sätta vitpunkt och svartpunkt, nivåer, kurvor eller annat. Helt enkelt få det att se snyggt ut.
Roligt att höra att du gillar filmerna.
Tack. Då blev jag lite klokare idag också
 

apersson850

Aktiv medlem
Lite enkelt kan man säga att vid inspelningen trycker man ihop motivets kontrast innan det lagras i kameran. Alla extrema färger, väldigt vitt, väldigt svart och hög färgmättnad i allmänhet kodas om till en gråare gröt. Att det kallas logaritmiskt är förstås för att den matematiska funktionen logaritm gör motsvarande sak med tal. 10 blir 1, 100 blir 2, 1000 blir 3 osv. Det gör att man kan lagra en färgskala med större dynamik.

C-Log är alltså Canons variant på logaritmisk tonkurva för filmen.
Andra fabrikat har sina varianter. Sony kallar sin S-Log och vad Nikon kallar sin kan ni nog lista ut nu.

Till respektive X-Log behöver man en LUT (LookUp Table) som innehåller en översättningstabell för att komma tillbaka till en, som vi upplever det, normal färgskala igen. Applicerar man LUT som den är gör man en automatisk "gradering" tillbaka till ungefär hur det såg ut när man filmade.

En LUT innehåller alltså information om hur man kommer tillbaka. Från exemplet ovan blir 1 till 10, 2 till 100 och 3 till 1000. LUT finns med olika granularitet. Har man bara värdena i förra meningen får man gissa vad 1,5 ska bli. 50 kanske? Det är ju någorlunda mellan de två värdena vi vet om. Eller så gör man tabellen mer finmaskig och skriver in att 1,5 ska bli 32.

Sen kan man alternativt göra en "gradering" för att fixa till filmen som man vill ha den, oavsett om det faktiskt såg ut så i verkligheten eller ej.
Slutligen går det så klart att göra båda delar, alltså återställa till verkligheten och dessutom förändra den.
 

PMD

Aktiv medlem
Finns det inte en bättre term än "gradering"? Vad kallades motsvarande process när filmer spelades in på film?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag använder sällan Clog då behovet knappast finns eftersom R5's vanliga bildstilar har bra dynamiskt omfång om man sänker kontrasten vid behov.
Men om man behöver konvertera log-filerna HEVC H.265 till H.264 för att lättare kunna redigera kamerafilerna så finns det en utmärkt gratis konverterare här.
Filerna som redan är mycket stora blir tyvärr ännu större vid konvertering så en kraftfull dator är nödvändigt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Finns det inte en bättre term än "gradering"? Vad kallades motsvarande process när filmer spelades in på film?
Engelskans colour grading brukar översättas till färggradering.

Ingen har kommit på något bättre än, kanske?
Fanns processen ens när man spelade in på film? När det är framkallat är det framkallat. Eller fanns det något som jag inte känner till som motsvarar färggradering?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ibland finns det inga bra svenska översättningar av facktermer och man får helt enkelt försöka hålla sig informerad och kunnig i ämnet.
Försvenskning av engelska ord kan leda till knäppa resultat.
T.ex om man vill beställa en lättstekt "blodig biff" och säger "Bloody biff" så tror kyparen kanske att knäppskallen vill ha en djävla smocka.
 

PMD

Aktiv medlem
Jovars, men film har producerats i Sverige ungefär lika länge som i engelskspråkiga länder, så det borde finnas en term (oavsett om det är en försvenskad engelsk term eller en mer inhemsk).

Ditt exempel visar mer på knepigheten med anglifiering av en svensk term än tvärtom, men kan förstås vara lika illa. En kvinnlig bekant till mig reste till England i ungdomen och letade arbete: "I'm looking for a yob" (svenskt uttal av job).

Nåväl, ingen här i tråden tycks ha kläm på om det finns en svensk term för grading, så det finns knappast mer att dryfta om det. Jag startar en ny tråd om det kommer fram något nytt.
 

Mancool

Aktiv medlem
Så förenklat kan man göra mer med en film/bild om man använder sig av logfiler? Det måste ju vara användbart när man gör ex. musikvideos' som jag kommer ägna mig mest åt. Så man får hela filmen i någorlunda samma stil/känsla. Naturligtvis beror det ju då i förlängningen på vilken ljussättning man har på inspelningsplatsen e.t.c.

Eller är jag helt ute och snurrar.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Så förenklat kan man göra mer med en film/bild om man använder sig av logfiler? Det måste ju vara användbart när man gör ex. musikvideos' som jag kommer ägna mig mest åt. Så man får hela filmen i någorlunda samma stil/känsla. Naturligtvis beror det ju då i förlängningen på vilken ljussättning man har på inspelningsplatsen e.t.c.

Eller är jag helt ute och snurrar.
Så är det. Det finns många olika LUTS att köpa just för att få en speciell look eller stil i sin film. Eller varför inte göra egna graderingar och spara dem som LUTS.
 

apersson850

Aktiv medlem
Fast du behöver inte ha spelat in filmen som logfil för att göra en gradering. Du kan förändra färgerna ändå. Däremot gäller att om du spelat in filmen som logfil, då måste du göra en gradering. Annars ser den hemskt konstig ut.
 

mikoto

Aktiv medlem
Man kanske kan beskriva det som en komprimering av färgrymden? Det är ett krav oavsett för att kunna få ut största möjliga dynamiska omfång från sensorn i kameran.

För en R5 är det ju inget problem men man bör titta upp om man vill jobba med LOG filer att kameran helst har stöd för åtminstone 10-bitars video. Överlag har videon för lite färginformation för att kunna bearbetas i någon större utsträckning om man bara har 8-bitars färger.

Man bör även vara beredd på att prestandakraven på redigeringsdatorn stiger avsevärt när man börjar pilla med detta, även att ha mjukvara som stödjer 10-bitars filer. Gratisversionen av Davinci Resolve tex stödjer bara 8-bitar.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, och en del redigeringsprogram kan inte hantera log-filer alls. Ibland trots att de påstår det.
Läser man "allvetande internets allmänna råd för val av processorer för datorer som det ska redigeras video med" får man veta att vissa saker man kan göra kräver betydligt mer datorkraft. H.265 i stället för H.264, exempelvis, men color grading är ett annat av de ting som nämns. Så ja, krut under huven krävs, eller proxyredigering och sen mycket tålamod.
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Ja, och en del redigeringsprogram kan inte hantera log-filer alls. Ibland trots att de påstår det.
Läser man "allvetande internets allmänna råd för val av processorer för datorer som det ska redigeras video med" får man veta att vissa saker man kan göra kräver betydligt mer datorkraft. H.265 i stället för H.264, exempelvis, men color grading är ett annat av de ting som nämns. Så ja, krut under huven krävs, eller proxyredigering och sen mycket tålamod.
Precis.
Då får man kanske fuska lite och ändå få till det ganska bra.
10bit och superhög bitrate är ju inte absolut nödvändigt alltid när man måste konvertera log-filerna för att kunna klippa och redigera med anständigt resultat.

[ Man kan kanske dra en parallell till stillbilder. En färdigredigerad (och eventuellt utskriven) jpeg-bild 8bit sRGB 16 MPix duger ofta gott. Även om originalet var i RAW med omfång 14EV "bit" och 45 MPix ]
 
ANNONS