Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En "guldgruva" eller bara skrot?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Har fått en väska av en bekant m lite fotoprylar som hon inte vet vad hon ska göra med. Då de inte passar på min 350D tänkte jag hjälpa henne att sälja dessa.

Hmm, varför passar de inte på moderna kameror? Är det stenåldern som möter cyberåldern eller ska det inte passa? Det är ju Canon som Canon, fattningen på 350D är mkt större. Är ju inte så hemma på det här liksom...

Väskan innehåller bl a:
Canon AE-1 kamerahus
Canon EF kamerahus
Ett antal objektiv till bl a
Fast 400 mm/6,3 Prinzgalaxy?
Tokina 28-105/4-5,3
Tokina 35/2,8
Soligor tele auto 200 mm/3,5
Canon 50 mm/1,8

Har inte en blekaste aning om vad man kan ta för dessa prylar? Och vad passar objektiven till eg?
Tänkte sätta ut en annons här på FS förstås men vill först veta lite vad det är för några prylar.

När Canon började med AF så bestämde man sig för att göra fattningen större och döpte den till EF.
Det finns adaptrar att köpa för alla möjliga kombinationer

Tex
Canons gamla manuella optik
Nikons gamla manuella optik
+ en massa annat

Har för mig att adaptrar skall fungera med full ljusmätning.

Ok, bra då vet jag det. Men det är nog inget jag ids mickla med själv. Försöker nog sälja rubbet istället om det nu är något att ha vill säga.

Om du tittar på din modernare utrustning och jmf storleken med AE-1, 35, 50, 200 och sedan tänker man fjällvandring...

Det är små nätta och lätta prylar.

Eller kanske du åker långfärdsskridkor.
Badstranden med salt och runt barnen lokalt förekommande sandstormar.

AE-1 klarar ett snabbt vattenbad.

Det kan finnas finesser med att behålla det om man fått det gratis.

Själv använder jag en OM-1 på fjället.

Nej, jag har inte fått prylarna eg utan jag har snarare fått låna dem för att ev sälja dem eller om det inte går så kanske jag långlånar dem. Ids inte hålla på m analogt tror jag.

Jag har inte fått prylarna själv ju och jag vill nog inte betala för dem heller. Är helt enkelt inte så intresserad av att fota analogt bara. Har en analog systemkamera sen tidigare som ligger totalt oanvänd.

Auktionssajten Tradera.com kan vara ett bra ställe att sälja på. För Canon husen kan du säkert få ut från ett par till några hundralappar per styck om de är i bra och felfritt skick. Är de i nyskick finns det alltid samlare som gärna betalar mer för gamla klassiker. Har själv både sålt och köpt på Tradera, ganska kul faktiskt. Inte enbart fotoprylar.

Bara att kolla runt lite på Tradera och beg fotoprylar så kanske du får en uppfattning om beg priser.

ANNONS
Götaplatsens Foto