Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En mer lättanvänd Blend If, finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder CS3. När jag redigerar bilder känner jag ofta ett behov av att kunna välja väldigt exakt vilken färg/vilket tonomfång som ska påverkas av justeringslager. Selective Color och några till har en dropdownmeny med Reds, Yellows etc. Dessa är inte precisa nog för mig. De överlappar varandra ganska grovt och jag kan inte ändra deras omfång. Hue/Saturation har en bättre variant. Man kan ställa in exakt vilket nyansomfång som ska påverkas, men inte vilken mättnad eller ljushet.

Select > Color Range har jag experimenterat en hel del med, men jag tycker inte att det ger så bra resultat i praktiken.

Samtliga justeringslager har däremot Blend If, både för RGB (Gray) och för individuella kanaler, och både för det aktuella justeringslagret och för underliggande lager. Detta ger möjlighet till nära nog den totala precision jag är ute efter. Teoretiskt borde det göra det i alla fall.
Problemet är att det är ganska krångligt och inte särskilt intuitivt att ratta i ett antal RGB-reglage när man vill skapa ett begränsat omfång i nyans/mättnad/ljushet.
Det vore naturligtvis mycket lättare att specifiera det omfånget om det fanns en funktion som gjorde samma sak som Blend If, men som använde exempelvis just nyans, mättnad och ljushet som parametrar istället för Gray, Red, Green, Blue.

Någon som känner till en generell teknik för urval av omfång för blandning med justeringslager (och andra lager), som ger exakt precision, och som är mer lättanvänd än Blend If's RGB-kanaler?

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto