david_hakansson
Aktiv medlem
I dagsläget äger jag ett Manfrotto 190B med ett Manfrotto 322rc2 och det funkar fint för naturfoto. Men jag har en arkitekt som jagar på mig att börja fotografera byggnader här i Örebro där jag bor. Att fotografera på frihand funkar i de flesta lägen, men inte alltid. Att använda sig av ett trebensstativ inne i stan är för mig uteslutet. Har ingen lust att traska runt med stora Skogsmulleväskan samt klumpedunsstativet på ryggen. Vill ha något smidigt.
För frihand kan man väl räkna med att det gå ta hyffsade bilder med slutartider som är 1 / brännvidden. På ett ungefär, vilka slutartider skulle man kunna tänka sig om man använde ett enbensstativ?
Bra att det finns människor som VET!
ps. Finns det "snabbskruvar" så att man snabbt kan flytta över sitt stativhuvud mellan olika stativ? ds.
För frihand kan man väl räkna med att det gå ta hyffsade bilder med slutartider som är 1 / brännvidden. På ett ungefär, vilka slutartider skulle man kunna tänka sig om man använde ett enbensstativ?
Bra att det finns människor som VET!
ps. Finns det "snabbskruvar" så att man snabbt kan flytta över sitt stativhuvud mellan olika stativ? ds.