Annons

Enkätundersökning (till projektarbete)

Produkter
(logga in för att koppla)

Pimme89

Ny medlem
Hejsan jag går tredjeåret på ett gymnasium i borås och håller nu på med ett projektarbete om reklambilder och retuschering, hur det påverkar samhället osv.
Jag hoppas att några kan ta sig tid och svara på min enkätundersökning
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ålder:
* -18
18-30
30-60
60- *

Man / Kvinna

Vad tycker du om retuschering av reklambilder? (Är det okej att man gör tjejerna smalare tar bort rynkor etc.)

Vad på reklambilder tror du man retuschera oftast?

Anser du att det kan vara ett problem när till exempel unga jämför sig med personerna på bilderna?

På vilket sätt påverkas dem tror du? Motivera ditt svar.

Tror du man kan göra något för att få reklambyråerna/tidningar att helt sluta med retuschering?

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoppas någon tar sig tid och svarar
Ha en bra dag
/Emil

hur tänkte du hur man ska svara?

om man svarar i tråden kommer ju de tidiga svaren påverka de efterkommande och undersökningen slår fel.

* -18

Man

Vad tycker du om retuschering av reklambilder? (Är det okej att man gör tjejerna smalare tar bort rynkor etc.)
NEJ

Vad på reklambilder tror du man retuschera oftast?
Tar bort påsar under ögona och tar bort leverfläckar.

Anser du att det kan vara ett problem när till exempel unga jämför sig med personerna på bilderna?
JA

Tror du man kan göra något för att få reklambyråerna/tidningar att helt sluta med retuschering?
Nej det är på tok för svårt.

Emil,

Jag hade gärna svarat på din enkät, men jag är rädd att svaren är av inget värde. Dina frågor är alldeles för ledande. Så bör man inte göra om man vill undersöka något. Du borde tagit hjälp av en lärare i till exempel sammhällskunskap eller svenska, för att få frågorna formulerade utan värderingar inbyggda.

Men dina frågor andas värden som jag absolut kan hålla med om! Gör vad du kan åt detta problem i ditt yrkesliv!

Per.

Jag hade faktiskt tänkt att göra denna enkätundersökning på stan. Tänkte att jag kunde lägga ut den här först och se hur frågorna funkade, fick nämligen det som förslag av min handledare. Tack för den respons jag har fått och ni som vill får gärna fortstätta svara och ge förslag på alternativa frågor i såfall.

1. "Vad tycker du om retuschering av reklambilder? (Är det okej att man gör tjejerna smalare tar bort rynkor etc.)"

Om du tar bort parentesen så leder du mycket mindre.

2. "Vad på reklambilder tror du man retuschera oftast?"

OK.

3. "Anser du att det kan vara ett problem när till exempel unga jämför sig med personerna på bilderna?"

Den här frågan är mycket svår att få neutral, du säger ju redan i frågan att det förmodligen är ett problem. "Anser du retushering kan vara ett problem för unga människor?" är möjligen något neutralare.

4. "På vilket sätt påverkas dem tror du? Motivera ditt svar."

Det ska in ett "de av" före "dem". Frågan är OK, om du tar bort andra meningen. Gör du en muntlig enkät är det bättre med ett enkelt "Varför?" efter.

5. "Tror du man kan göra något för att få reklambyråerna/tidningar att helt sluta med retuschering? "

Här utgår du ifrån svaret "Dåligt!" på fråga 1; så får man inte göra om du vill utvärdera vad folk tycker. För det första, ta bort ordet "helt". För det andra, se till att bara ställa denna fråga om personen du frågar svarat "Dåligt!" på fråga 1.

De här ändringarna gör inte enkät till ett korrekt värderingsinstrument, men putsar av det värsta.

Lycka till!

Per.

PS. En sak till: fråga inte folk om deras ålder om det inte är uppenbart svårt att se om de är 29 eller 31! DS

Emil, exakt samma frågor ställdes av någon annan här på forumet för några månader sedan (tror det var i slutet av förra året). Det blev ganska många svar där, sök så hittar du kanske mer.

mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto